Sökning: "träning kultur"

Visar resultat 21 - 25 av 89 uppsatser innehållade orden träning kultur.

  1. 21. Ta ett djupt andetag och slappna av, så löser det sig. Eller? : En kvalitativ studie om spänningsreglering och mental träning i idrottslärarutbildningen på Gymnastik- och idrottshögskolan i Stockholm samt i ämnet idrott och hälsa på gymnasiet.

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Sofia Hübinette; Maja Fagerlund; [2021]
    Nyckelord :Mental träning; spänningreglering; idrott och hälsa; gymnasiet;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med den föreliggande studien var att undersöka relationen mellan hur det centrala innehållet spänningsreglering och mental träning i kursplanen för idrott och hälsa 1 på gymnasiet undervisas på Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH) i Stockholm och huruvida det senare påverkar alumners undervisning i idrott och hälsa. Studien undersöker även hur intervjupersoner beskriver och ser på spänningsreglering och mental träning. LÄS MER

  2. 22. Den ologiska logiken : En kvalitativ studie om utbildningens påverkan på svensk ledningsfilosofi

    Master-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Sebastian Winther; [2021]
    Nyckelord :uppdragtaktik; ledningsfilosofi; utbildning; träning; kultur; socialisation.;

    Sammanfattning : Försvarsmaktens ledningsfilosofi bygger på uppdragstaktik och krigets krav. Den svenska uppdragstaktiken har genom historien omarbetats och anpassats för att möta dåtidens krav och framtida utmaningar. Försvarsmakten har mellan 1979 och 2006 bytt utbildningsystem för sina officerare tre gånger. LÄS MER

  3. 23. Hur gymnasielärare i idrott och hälsa arbetar med psykisk hälsa : En intervjustudie

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Filip Lindgren; Christina Henriksson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare på gymnasiet inom idrott och hälsa uppfattar att de arbetar med psykisk hälsa, samt vilka utmaningar de upplever i denna del av sin yrkesutövning. Frågeställningar: - Hur uppfattar lärare i idrott och hälsa på gymnasiet att de arbetar med psykisk hälsa? - Vilka utmaningar upplever lärare i idrott och hälsa på gymnasiet att de ställs inför när de arbetar med psykisk hälsa? Metod En kvalitativ metod användes, för att få en djupare förståelse för problemområdet. LÄS MER

  4. 24. Alla kan vara med! : En kvalitativ genre- och textanalys av hur hälsofrämjande gympingprogram uttrycks i Sveriges Television med ett medialiseringsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Karin Waldén Egholt; [2021]
    Nyckelord :Medialisering; Public service-uppdrag; Gymping; Träna med tv; Hemmagympa med Sofia; Hälsofrämjande tv-program; Hälsoism;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur hälsofrämjande gymping framställs i program producerade av Sveriges Television (SVT) i olika årtionden ur ett medialiseringsperspektiv. Studien har i sitt urval gjort nedslag i tre programserier för att få utsnitt i hur genren Hälsofrämjande gymping sett ut. LÄS MER

  5. 25. Kan tidig intensiv läsundervisning främja god läsutveckling? : Speciallärare och specialpedagoger berättar om sina erfarenheter av sitt arbete med elever i förskoleklass till årskurs 3.

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Beatrice Holmström; Eva Bertils Gustavsson; [2021]
    Nyckelord :avkodning; fonologisk medvetenhet; god läsutveckling; kartläggning av läsförmåga; The Simple View of Reading; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Sedan 1 juli 2019 har ett tillägg i skollagen tillkommit om en garanti för tidiga stödinsatser för att garantera att eleverna når upp till kunskapskraven i årskurs 3. Syftet med denna studie är att öka vår förståelse av hur speciallärare och specialpedagoger strukturerar sin tidiga läsundervisning med anledning av den nya skollagen, som garanterar tidiga stödinsatser innan årskurs 3 är slut. LÄS MER