Sökning: "träning och konsumtion"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden träning och konsumtion.

  1. 1. Konsumtion av proteinpulver bland ungdomar : En kvantitativ enkätstudie

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Alina Mattsén; Catrine Bruce; [2024]
    Nyckelord :Proteinpulver; Konsumtion; Ungdomar;

    Sammanfattning : Bakgrund En väl sammansatt kosthållning med mat och dryck anses tillräckligt för att uppnå god prestation, träningseffekt och återhämtning. Trots detta uppmanar vissa tränare ungdomar till att använda proteinpulver, och många influencers med inriktning på träning marknadsför proteintillskott på sina sociala plattformar. LÄS MER

  2. 2. Det vita snuset, wellness och femininiteter : en semiotisk bildanalys av hur wellness och femininiteter framställs och konstrueras för att marknadsföra vitt snus på Velo, ZYN och Loops Instagram-konton

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Tilde Strömberg Rye; Hanna Thomasson Dykert; [2023]
    Nyckelord :Wellness; Instagram; vitt snus; femininitet; postfeminism; Social Sciences;

    Sammanfattning : B-uppsatsen, Det vita snuset, wellness och femininiteter - En semiotisk bildanalys av hur wellness och femininiteter framställs och konstrueras för att marknadsföra vitt snus på Velo, ZYN och Loops Instagram-konton, är skriven av Hanna Thomasson Dykert och Tilde Strömberg Rye i ämnet Medie- och Kommunikationsvetenskap, vid institutionen för kommunikation och medier, Lunds universitet. Uppsatsens huvudsakliga syfte är att studera hur företagen Velo, Loop och ZYN använder och representerar femininiteter och wellness, kopplat till sina vita snusprodukter, på Instagram. LÄS MER

  3. 3. PV self-consumption: Regression models and data visualization

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Martos Tóth; [2022]
    Nyckelord :Self-Consumption; photovoltaics; battery; machine learning; solar energy; random forest; k-nearest neighbor; multi-layer perceptron; lasso regression; ridge regression; linear regression; Egenanvändning; photovoltaics; batteri; maskininlärning; solenergi; random forest; k-nearest neighbors; multi-layer perceptron; lasso regression; ridge regression; linjär regression;

    Sammanfattning : In Sweden the installed capacity of the residential PV systems is increasing every year. The lack of feed-in-tariff-scheme makes the techno-economic optimization of the PV systems mainly based on the self-consumption. The calculation of this parameter involves hourly building loads and hourly PV generation. LÄS MER

  4. 4. Köpbeteende av energi- och funktionsdryck : Hur attityd och hälsorisker påverkar konsumtionen.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Hanna Blomstrand; Pernilla Sofia Lejdström; Mattias Johansson; [2021]
    Nyckelord :Attitudes; marketing; digital marketing; energy drink; functional beverage; health risks; awareness.; Attityder; marknadsföring; digital marknadsföring; energidryck; funktionsdryck; hälsorisker; medvetenhet.;

    Sammanfattning : Vår uppsats undersöker och behandlar digital marknadsföring, attityd och medvetenheten om de hälsorisker som är förenade med energi- och funktionsdrycksbranschen. Idag är konsumtionen av energi- och funktionsdryck omdiskuterad, i Sverige har flera företag aktivt valt att marknadsföra sina produkter som en funktionsdryck riktad till träning istället för den ”vanliga” energidrycken. LÄS MER

  5. 5. Baljväxter i skolmåltider?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Erika Dahlberg; Elizabeth Getachew; Aling Persson; [2020-11-09]
    Nyckelord :Acceptans; baljväxter; hälsa; hållbarhet; sensorik;

    Sammanfattning : I Sverige har baljväxter odlats sedan 1600-talet, vars låga miljöpåverkan bidrar till ett mer hållbart jordbruk. I detta examensarbete undersöks vilken acceptans och vilka upplevelser skolbarn på mellan 10 och 13 år har gällande baljväxter. LÄS MER