Sökning: "träningsupplägg"

Visar resultat 1 - 5 av 64 uppsatser innehållade ordet träningsupplägg.

  1. 1. Föräldrarnas upplevelser om idrottens barriärer för deltagande avbarn med autism i idrott och fysisk aktivitet på fritiden

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Silvia María Oria Cebrián; [2024]
    Nyckelord :inkludering; delaktighet; föreningsidrott; autism; barn; idrottsorganisationer; barriärer och utmaningar; ansvarsbärande; kunskapsbrist;

    Sammanfattning : Många barn i Sverige deltar i någon form av organiserad idrott och fysisk aktivitet på fritidenmen barn med autism har svårt att hitta sin plats i föreningsidrott och därmed få tillräckligtmed fysisk aktivitet som främjar deras hälsa. Detta arbete syftar på att undersöka vilkabarriärer som barn med autism möter för att delta i organiserad idrott och fysisk aktivitet påfritiden ur deras föräldrars perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Positional differences of physical peak intense periods in Swedish elite football : A pilot study of under 19 and first team players

    Master-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

    Författare :Adam Eriksson; [2024]
    Nyckelord :Most intense periods; Peak period; External load; Rolling avrage; Match; Official game; Positional differences; Position data; Youth soccer players; Academy players; Senior soccer players; professional soccer players; Elite players;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att med hjälp av multivariata parametrar undersöka skillnader i fysisk extern belastning under den mest intensiva perioden (MIP) av match för spelare på ungdomselit och seniornivå samt att identifiera eventuella skillnader mellan positioner och halvlekar.Metod: En kvantitativ retrospektiv studie tillämpades, där spelare från ett seniorlag (SEN)spelandes i högsta divisionen i Sverige samt fotbollsspelare från ett ungdomselitlag (U19)från samma klubb spelades i näst högsta divisionen för åldersgruppen deltog i studien. LÄS MER

  3. 3. Elitjuniorer i bandy : En tvärsnittsstudie för att undersöka de fysiska karaktärsdragen hos unga bandyspelare

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysiologi, nutrition och biomekanik

    Författare :Finn Persson; [2023]
    Nyckelord :tränarlänkbandy;

    Sammanfattning : Introduktion Bandy är en liten idrott som det har gjorts begränsat med forskning inom. Denforskning som har gjorts är närmast uteslutande på vuxna manliga elitspelare medan de fysiska karaktärsdragen hos unga bandyspelare är ett område som är outforskat. LÄS MER

  4. 4. Fysisk aktivitet som behandlingsmetod i samband med depression : en litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Märta Helena Strömberg; Theresa Hedbom; [2023]
    Nyckelord :Depression; Self-care; Physical activity; Experiences; Depression; Egenvård; Fysisk aktivitet; Upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund   Depression har en hög prevalens och orsakar stora svårigheter i livet för patienter och deras närstående. Depression orsakar även en stor ekonomisk kostnad för samhället och utgör i dagsläget ett stort folkhälsoproblem. LÄS MER

  5. 5. Fotbollsakademiers träning : En kvalitativ studie hur tränarna utvecklar spelare i åldrarna 14-19 år

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysiologi, nutrition och biomekanik

    Författare :David Andersson; Ludwig Ahl; [2023]
    Nyckelord :Fotboll; Ungdom; tränarlänkfotboll;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning Syftet med den här studien är att undersöka hur pojkfotbollsakademier arbetar med att utveckla sina spelare i åldrarna 14-19 år, med fokus på hur tränarna planerar, vilka övningar de använder sig av och hur de arbetar med målsättning. Våra frågeställningar är följande: - Hur arbetar fotbollsakademier för att utveckla sina spelare i åldrarna 14-19 år? - Vilka former av övningar och träningsupplägg använder sig tränarna av och varför? Metod I studien används en kvalitativ metod för att samla in information och för att kunna besvara syftet och frågeställningarna. LÄS MER