Sökning: "trademark parody"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden trademark parody.

  1. 1. Varumärkesintrång och yttrandefrihet – Om ideella organisationers möjlighet att använda kända varumärken i konst, kritik och varumärkesparodier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Sara Bergström; [2020]
    Nyckelord :civilrätt; förmögenhetsrätt; EU-rätt; immaterialrätt; varumärkesrätt; yttrandefrihet; äganderätt; EKMR; EU-stadgan; varumärke; parodi; varumärkesparodi; Sverige; EU; konst; kritik; varumärkesanvändning; ideella organisationer; det utökade skyddet; anseendeskydd; private law; property law; EU law; intellectual property law; trademark law; trademark rights; freedom of speech; freedom of expression; property rights; intellectual property rights; ECHR; EU Charter; trademark; parody; trademark parody; Sweden; art; criticism; trademark use; non-profit organizations; trademark dillution; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Varumärken utgör en viktig kommunikationskanal för varumärkesinnehavaren. Det finns dock fler än varumärkesinnehavaren som vill kunna använda varumärket för att kunna förmedla olika typer av budskap, bl.a. ideella organisationer. LÄS MER

  2. 2. Copyright implications of computer-generated imagery using the likeness of real people

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Emmi Leinonen; [2020]
    Nyckelord :Copyright law; Parody; CGI; personality rights;

    Sammanfattning : The Universal Declaration of Human Rights article 27 shows that copyright law has two functions. ‘everyone has the right freely to participate in the cultural life of the community, to enjoy the arts and to share in scientific advancement and its benefits. LÄS MER

  3. 3. You can’t use confusion to dilute a famous brand : A comparative study of the approaches of the EU and South Africato dilution

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Kabelo Mutubi; [2019]
    Nyckelord :Trademark law; European Union Trademark law; Dilution; Comparative law; freedom of expressions; South Africa; Varumärkesrätt; Europeiska unionen Varumärkesrätt; Utspädning; Jämförande lag; yttrandefrihet; Sydafrika;

    Sammanfattning : The primary objective of the study as contained in this thesis is the discussion of the approaches to dilution taken by the legal systems of the European Union and South Africa. Although a comparative methodology is employed the discussion grounds the separate development of the anti-dilution provisions in both systems first before discussing comparisons and diverging approaches (should they exist). LÄS MER

  4. 4. Placing humor in its right place : the need of a distinctive parody exception within EU Trademark Law

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Lisa Koetz Wildt; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Att vara rolig på någon annans bekostnad: varumärkesparodiers effekter på det avsändande varumärket

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategi

    Författare :Hanna Holmström; Isa Widerståhl; [2013]
    Nyckelord :Brand parody; Brand attitude; Comparative advertising; Humor;

    Sammanfattning : A challenge faced by marketers is to make their products stand out in today's cluttered marketplace. Recently, a new approach to attract attention has been observed - brands communicating their products by making fun of other brands. LÄS MER