Sökning: "traditionell lärarroll"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden traditionell lärarroll.

  1. 1. Utomhuspedagogik i matematik : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ayaan Moalin; Dalal Zahroon; [2023]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; lärande;

    Sammanfattning : Under vår praktiktid (VFU) har vi utvecklat ett särskilt intresse för utomhuspedagogik inom matematik. Detta växande intresse grundar sig i att, i kontrast till traditionell undervisning, skapa ett lustfyllt matematiklärande ute i naturen. Denna kunskapsöversikt ämnar undersöka befintlig forskning inom detta område. LÄS MER

  2. 2. Vem undervisar? Läraren ellerläroböckerna?Who is teaching? : The teacher or the textbooks?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :aya Ghali; [2023]
    Nyckelord :Nyckelord: Matematikundervisning; undervisningsmetoder; läroböcker; prestationsförmåga; intresse; tidiga skolår; lärarroll; Skolverket; forskning; alternativa metoder;

    Sammanfattning : Elevernas presentationer i matematikämnet visar ett konsekvent samband med deras intresse. Enökad användning av matematikböcker i undervisningen har observerats, där lärarhandboken ärmer tillgänglig. LÄS MER

  3. 3. Bland delfinsim och batterier. Möjligheter till lärande i träningsskola

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Gullberg; [2014]
    Nyckelord :interaktion; lärande; sociokulturellt perspektiv; träningsskola; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Gullberg, Linda (2014). Bland delfinsim och batterier. Möjligheter till lärande i träningsskola. (Among dolphin swimming and batteries. LÄS MER

  4. 4. Arbetsintegrerat lärande inom omvårdnadsutbildning

    C-uppsats,

    Författare : [2010]
    Nyckelord :Arbetsintegrerat lärande; AIL; teori; praktik; för;

    Sammanfattning : SammanfattningSyfteSyftet med studien är att undersöka om och i så fall hur lärare beskriver att deras lärarroll förändras om dearbetar med metoden arbetsintegrerat lärande och hur integrationen mellan teori och praktik påverkas jämförtmed traditionell undervisning.HuvudfrågaHur förändras lärarrollen när läraren undervisar eleven på arbetsplatsen istället för i skolan? Blir det lättare ellersvårare att integrera teori och praktik om undervisningen äger rum på arbetsplatsen istället för i skolan?Metod och materialStudien bygger på kvalitativa intervjuer med fyra lärare som beskriver sin lärarroll i arbetsintegrerat lärande. LÄS MER

  5. 5. Spår av grundtankar i Vygotskijs teori i gymnasieskolan : En studie om hur Vygotskijs socio-kulturella teoribildning återspeglas i gymnasielärares syn på lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Svetlana Andersson; Iréne Elmefeldt; [2010]
    Nyckelord :sight on learning; Vygotsky; socio-cultural theory of education; professional teaching; learning; development; social aspects; concepts; mediated; situated; creativity; syn på lärande; Vygotskij; socio-kulturell teoribildning; lärarroll; lärande; utveckling; sociala aspekter; begrepp; mediering; situerade; kreativitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att genom gymnasielärares utsagor söka spår av grundtankar i Vygotskijs teoribildning i deras syn på lärande. Detta för att ta reda på vilka kriterier lärare utgår ifrån när de gör sina didaktiska val i undervisningen och på vilket sätt Vygotskijs grundtankar återspeglas i lärares syn på lärande. LÄS MER