Sökning: "traditionell teori"
Visar resultat 1 - 5 av 230 uppsatser innehållade orden traditionell teori.
1. Pedagogers mening med ”samlingen” i förskolan : En kvalitativ studie om pedagogers mening med samlingen och hur deras utformningar av samlingarna skapar förutsättningar för barns inflytande och delaktighet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : I förskolan finns en nedärvd tradition som kallas samling, dessa kan se olika ut och utföras med skilda syften. Samlingen ifrågasattes under 1970 – talet på grund av att samlingens struktur och innehåll var hämmande för barns utveckling och lärande. LÄS MER
2. Undersökning av riskarbete i en beslutsprocess för säljkontrakt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för maskinteknik (MT)Sammanfattning : Risks are something that occur daily for all individuals and can arise from a variety of activities. If we don't take these risks into account, we will likely eventually be affected by them. By identifying and analyzing risks, the most appropriate decision can be made to mitigate or avoid the risk completely. LÄS MER
3. Kistas framgångssaga och ovissa framtidsberättelse : En empirisk ansats att undersöka hur Sveriges Silicon Valley förlorat sin statusadress
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : Uppsatsens syfte är att närmare undersöka varför företag flyttar från Kista Science City som under många år haft nationell och internationell stjärnstatus. Det kommer genomföras med en kvalitativ intervjumetod av olika aktörer med anknytning till Kista samt en mindre innehållsanalys av nyhetsartiklar som rapporterat om utflyttningen. LÄS MER
4. Den fysiska lärmiljön på förskolan : Vilka didaktiska val gör förskollärare vid planering och utformning av förskolans fysiska lärmiljö?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Följande examensarbete handlar om förskolans fysiska lärmiljö utifrån ett förskollärarperspektiv. Syftet med vår studie är att undersöka hur förskollärare resonerar när de planerar och konstruerar den fysiska lärmiljön på avdelningen samt hur barnen ges inflytande i denna process. LÄS MER
5. To Activate, Expose and Elicit thinking : a three step journey Teacher actions and student thinking in 18 Swedish mathematics classrooms in upper secondary
Master-uppsats, KTH/LärandeSammanfattning : Today’s research, as well as current Swedish governance documents, stress the high importance of developing students’ abstract, individual and critical thinking in mathematics education. The needs for such quality thinking however stand in stark contrast to the ‘traditional mathematics education’, which cannot be expected to develop such thinking. LÄS MER