Sökning: "traditionellt klassrum"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden traditionellt klassrum.

  1. 1. Virtuellt simulerad utbildning för räddningstjänsten: Intryck och observationer från övningsverksamhet i Skaraborg

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Björn Appehl; [2022]
    Nyckelord :Räddningstjänst; brandkår; virtuell simulering; utbildning; XVR;

    Sammanfattning : Virtuellt simulerad utbildning har existerat länge och tillämpas i olika sammanhang, exempelvis vid utbildning av piloter genom flygsimulatorer - en väletablerad form av virtuell simulering. En mindre utforskad tillämpning av virtuell simulering i utbildningssyfte är inom räddningstjänsten. LÄS MER

  2. 2. Discovering patterns of interaction with feedback : an eye tracker study

    Kandidat-uppsats, KTH/Datavetenskap

    Författare :Carin Bystam; Maria Moliteus; [2022]
    Nyckelord :Bachelor thesis; eye tracker; feedback; quiz; Kandidatexamensarbete; eye tracker; feedback; quiz;

    Sammanfattning : Feedback plays a vital role in learning. With online learning on the rise, feedback can be given directly to each student in a way that can not be achieved in a traditional classroom with one teacher. But while the importance of feedback is well-known, little is known about how students interact with feedback. LÄS MER

  3. 3. Att skapa det perfekta klassrummet : En studie om möjligheter och begräsningar i lågstadielärares klassrumsmöblering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Matilda Ingebretsen; [2021]
    Nyckelord :Klassrumsmöblering; traditionellt klassrum; bananbord; kommunikativa processer; ramfaktorteorin.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att öka kunskap om hur lärare ser på och motiverar sin klassrumsmöblering, samt att synliggöra möjligheter och begränsningar med olika former av möblering. Studiens frågeställningar är: Hur planerar lärare sin klassrumsmöblering? Vilka möjligheter för lärande skapas av möblering i de olika klassrummen? Vilka begränsningar för lärandet skapar av möbleringen i de olika klassrummen? Studiens empiri består av kvalitativa intervjuer med sex lärare, samt observationer och fotografier av deras respektive klassrum. LÄS MER

  4. 4. Fysisk miljö och koncentration En kvalitativ flerfallsstudie i flexibelt och traditionellt utformade klassrum

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Ek; Helena Giebat; [2020-01-16]
    Nyckelord :Fysisk lärmiljö; flexibel traditionell; inflytande; koncentration; grundskola; sociokulturellt; interaktionistiskt perspektiv; flerfallsstudie;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att få en fördjupad förståelse om hur utformning och möblering av den fysiska miljön kan främja skolarbete, med fokus på koncentration i klassrumsmiljön. Det undersöktes med stöd av forskningsfrågor om användning av den fysiska miljön samt hur den fysiska miljön påverkade elevers och lärares språkliga uttryck och elevers inflytande. LÄS MER

  5. 5. Det matematiska samtalets betydelse för att stärka elevers matematiska förmåga : En kunskapsöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maria Berntsson; Therese Brag; [2020]
    Nyckelord :kommunikativ matematikundervisning; taluppfattning; matematiskt samtal; representationer; resonemangsförmåga;

    Sammanfattning : Ett teoretiskt perspektiv som haft stor betydelse för svensk skola och dess pedagogiska inriktning är Vygotskys sociokulturella teori, vilken betonar betydelsen av social interaktion i undervisningen (Säljö 2017). Trots detta har traditionellt sett matematikundervisningen i svenska klassrum utgått från läroböcker och enskilt arbete (Drath 2011). LÄS MER