Sökning: "trafikplanering"
Visar resultat 16 - 20 av 152 uppsatser innehållade ordet trafikplanering.
16. Minskad bilism : En studie av mobility management i trafikplaneringen i Linköpings- och Åtvidabergs kommun
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för tema; Linköpings universitet/Tema teknik och social förändringSammanfattning : En minskad biltrafik är det nya idealet inom trafikplanering. Fysiska åtgärder har ensamma visat sig vara otillräckliga för att minska bilens framväxt. Det krävs komplement i form av strategier för beteendeförändring. LÄS MER
17. Tuta och kör... Eller? : Bilens plats i Nyköping
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : Genom tre intervjuer med kommunanställda och flera dokument kan denna uppsats beskriva hur Nyköpings kommun arbetar för att minska bilism med tanke på klimatförändringar, samt vad kommunen anser utgöra de största problemen och hindren för detta. Kommunen har, som majoriteten av Sveriges städer, byggts utifrån 1950-talets visioner om bilism och har därmed skapat ett bilsamhälle, men kommunen jobbar med att komma ur de vanorna. LÄS MER
18. Pratar vi om samma sak när vi pratar om hållbar mobilitet? : en fallstudie om samverkan i Storstadspaketet
Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)Sammanfattning : Hur vårt transportsystem, som alltför länge varit bilcentrerat, planeras och utvecklas behöver förändras till en mer hållbar planering, utveckling och mobilitet. Utifrån detta har de flesta offentliga aktörer som planerar städer, infrastruktur och trafik formulerat mål för en ökad hållbar mobilitet – vilket ofta kretsar kring ökad andel resor som sker genom gång, cykel och kollektivtrafik. LÄS MER
19. Utmaningar & möjligheter med barnkonsekvensanalys : Implementering av barnkonsekvensanalys i trafikplanering
Master-uppsats, KTH/Urbana och regionala studierSammanfattning : Inkluderandet av barn i planeringsprocesser är en aktiv diskussion i samhället då barn som grupp ofta blir åsidosatta i sitt deltagande. Barn utgör ungefär 25 procent av befolkningen men de utgör 100 procent av vår framtid, vilket innebär att de bör ges möjlighet att påverka det samhälle de växer upp i. LÄS MER
20. Jag vill inte vara ett levande farthinder! En fallstudie om cykelfartsgatan som trafik lösning i Göteborg ur ett cyklistperspektiv
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälleSammanfattning : Sedan 1960-talet har trafikplaneringen dominerats av bilen och det urbana rummet utformas på dess villkor. På senare tid har städer börjat främja cykeln som ett hållbart transportalternativ till bilen. I en del städer i världen finns sedan länge cykelgator och de blir allt vanligare. LÄS MER