Sökning: "trageton teori"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden trageton teori.

  1. 1. "Men det är ju en fantastisk metod i sig!" : En undersökning om läs- och skrivinlärningsmetoden ”Att skriva sig till läsning”

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Källström Michaela; [2018]
    Nyckelord :Writing to read WTR ; Arne Trageton; sociocultural perspective; computers; learn writing and reading; grade 1-3; Att skriva sig till läsning ASL ; Arne Trageton; sociokulturellt perspektiv; datorer; läs- och skrivinlärning; årskurs 1-3;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att se vilken uppfattning verksamma lärare har om metoden Att skriva sig till läsning, varför de valt eller inte valt att arbeta med metoden samt om de anser att metoden är effektiv vid elevernas läs- och skrivinlärning. Syftet är även att jämföra de verksamma lärarnas åsikter i relation till den forskning som finns om metoden. LÄS MER

  2. 2. Datorn som artefakt : Fyra lärare beskriver sina uppfattningar av metoden skriva sig till läsning

    Magister-uppsats, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Birgitta Lindqvist; [2013]
    Nyckelord :Skriva sig till läsning; Arne Trageton; artefakt; sociokulturellt perspektiv; kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva fyra lärares uppfattningar om Arne Tragetons metod att skriva sig till läsning i sin undervisning och vilka begrepp som de använder när de beskriver metoden. Den metod som används i studien är kvalitativa intervjuer. Teoretisk grund för studien bygger på ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  3. 3. För-lusten att lära

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Jennie Martinsson; Sandra Johansson; [2013]
    Nyckelord :Behaviorism; dold läroplan; genus; konstruktivism; literacy; lustfyllt lärande; meningsskapande lärandemiljö; läs- och skrivinlärning; Montessori; populärkultur; sociokulturell teori; Språkbiten; Trageton;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att beskriva hur elever i årskurs 1 uppfattar sin läs- och skrivinlärning, samt undersöka om det finns någon skillnad i elevernas beskrivningar ur ett genusperspektiv. Eleverna i vårt urval arbetar enligt tre olika arbetssätt, Montessori-pedagogiken, Tragetonmetoden samt Språkbiten. LÄS MER

  4. 4. Vilka teorier och metoder används i undervisningen idag för att väcka lust till att läsa och skriva?

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Catia Larsson; [2011]
    Nyckelord :Undervisningsteorier; metoder; helord och avkodnin;

    Sammanfattning : Syfte och huvudfrågorSyftet med studien är att fördjupa mina kunskaper som blivande pedagog i svenska om vilkaarbetssätt som används för att utveckla läsningen i dagens skola. Studien syftar till attfördjupa kunskapen om olika teorier och respektive metoder som används i undervisningen iskolorna dagsläget. LÄS MER

  5. 5. Ett lustfyllt lärande där inga stjärnögon släcks : hur sju lärare arbetar med den tidiga läs- och skrivinlärningen med inspiration tagen från Arne Tragetons teori om Att skriva sig till läsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Johanna Stål; Sofia Eriksson; [2011]
    Nyckelord :trageton; läs- och skrivinlärning; datorn i skolan; teori; informations- och kommunikationsteknologi;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to examine how teachers practice Arne Tragetons theory of using computers as the first writing instrument in reading and writing development. We wanted to clarify how the work from using Tragetons theory was applied while investigating if and how other methods of reading and writing instruction were used. LÄS MER