Sökning: "tragetonmetoden"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet tragetonmetoden.

  1. 1. Läs- och skrivinlärning i förskoleklass och årskurs 1 : En studie av hur Wittingmetoden, Läsning på talets grund, Whole language och Tragetonmetoden används i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Linnéa Svensson; [2016]
    Nyckelord :learning to read; learning to write; LTG; Whole language; Wittingmethod; Tragetonmethod; läsinlärning; skrivinlärning; LTG; Whole language; Wittingmetoden; Tragetonmetoden;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka läs- och skrivinlärningen i förskoleklass och årskurs 1. Studien undersöker när elevers läs- och skrivinlärning påbörjas och hur lång tid denna inlärning tar. LÄS MER

  2. 2. För-lusten att lära

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Jennie Martinsson; Sandra Johansson; [2013]
    Nyckelord :Behaviorism; dold läroplan; genus; konstruktivism; literacy; lustfyllt lärande; meningsskapande lärandemiljö; läs- och skrivinlärning; Montessori; populärkultur; sociokulturell teori; Språkbiten; Trageton;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att beskriva hur elever i årskurs 1 uppfattar sin läs- och skrivinlärning, samt undersöka om det finns någon skillnad i elevernas beskrivningar ur ett genusperspektiv. Eleverna i vårt urval arbetar enligt tre olika arbetssätt, Montessori-pedagogiken, Tragetonmetoden samt Språkbiten. LÄS MER

  3. 3. Vi har skrivit en hel roman : en kvalitativ studie om hur en pedagog använder Arne Tragetons metod Att skriva sig till läsning i verksamheten

    M1-uppsats, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Madona Mulaj; Mirfeta Pljakic; [2013]
    Nyckelord :Att skriva sig till läsning; IKT; IT; artefakt; sociokulturellt perspektiv; samspel; samtal;

    Sammanfattning : Teknologin har en central del i våra liv, som skall sannolikt vara lika självklar i framtidens skola därför finner vi intresset i ämnet. Studiens syfte är att undersöka hur en verksam pedagog använder Tragetonmetoden, Att skriva sig till läsning i årskurs två. LÄS MER

  4. 4. Olika sätt att lära barn läsa och skriva : Ett individualiserat lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jennie Segerberg; Zackarias Wester; [2009]
    Nyckelord :Läs- och skrivinlärning; syntetisk och analytisk metod; Wittingmetoden; LTG-metoden; Bornholmsmodellen; Kiwimetoden; Tragetonmetoden; Umeåmodellen; läsutvecklingsschema; individualisering;

    Sammanfattning : Vår studie gick ut på att undersöka vilka läs- och skrivinlärningsmetoder som används i skolan och hur lärare arbetar med att individanpassa dessa metoder. För att undersöka detta har vi genomfört en kvalitativ studie. Grunden för arbetet har varit enkätintervjuer med lärare och observationer i år ett. LÄS MER

  5. 5. Läs- och skrivinlärning eller omvänt En jämförelse mellan Tragetonmetoden och mer etablerade metoder

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Lisette Fernström; Maria Heikenberg; [2009]
    Nyckelord :Läsinlärning; skrivinlärning; Trageton; analytisk ;

    Sammanfattning : SammanfattningEtt arbete om läs- och skrivinlärning vilket är ett betydelsefullt och centralt ämne i skolan. Som lärare skall godakunskaper inom svenskämnet besittas eftersom ämnet lägger grunden för det dagliga arbetet i skolan då deinvolveras i många olika ämnen i skolverksamheten. LÄS MER