Sökning: "tragetonmetoden"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet tragetonmetoden.
1. Läs- och skrivinlärning i förskoleklass och årskurs 1 : En studie av hur Wittingmetoden, Läsning på talets grund, Whole language och Tragetonmetoden används i skolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkulturSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka läs- och skrivinlärningen i förskoleklass och årskurs 1. Studien undersöker när elevers läs- och skrivinlärning påbörjas och hur lång tid denna inlärning tar. LÄS MER
2. För-lusten att lära
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med vår studie är att beskriva hur elever i årskurs 1 uppfattar sin läs- och skrivinlärning, samt undersöka om det finns någon skillnad i elevernas beskrivningar ur ett genusperspektiv. Eleverna i vårt urval arbetar enligt tre olika arbetssätt, Montessori-pedagogiken, Tragetonmetoden samt Språkbiten. LÄS MER
3. Vi har skrivit en hel roman : en kvalitativ studie om hur en pedagog använder Arne Tragetons metod Att skriva sig till läsning i verksamheten
M1-uppsats, Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Teknologin har en central del i våra liv, som skall sannolikt vara lika självklar i framtidens skola därför finner vi intresset i ämnet. Studiens syfte är att undersöka hur en verksam pedagog använder Tragetonmetoden, Att skriva sig till läsning i årskurs två. LÄS MER
4. Olika sätt att lära barn läsa och skriva : Ett individualiserat lärande
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Vår studie gick ut på att undersöka vilka läs- och skrivinlärningsmetoder som används i skolan och hur lärare arbetar med att individanpassa dessa metoder. För att undersöka detta har vi genomfört en kvalitativ studie. Grunden för arbetet har varit enkätintervjuer med lärare och observationer i år ett. LÄS MER
5. Läs- och skrivinlärning eller omvänt En jämförelse mellan Tragetonmetoden och mer etablerade metoder
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : SammanfattningEtt arbete om läs- och skrivinlärning vilket är ett betydelsefullt och centralt ämne i skolan. Som lärare skall godakunskaper inom svenskämnet besittas eftersom ämnet lägger grunden för det dagliga arbetet i skolan då deinvolveras i många olika ämnen i skolverksamheten. LÄS MER