Sökning: "translation in language teaching"
Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden translation in language teaching.
1. Strategier och hinder i lärares arbete med att stödja andraspråkselever inom matematiska textuppgifter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : The lack of Swedish language skills among second language learners affects their ability to solve mathematical text tasks as it requires the learner to possess literacy and understanding of the mathematical language used in the Swedish educational system. The purpose of this study is to contribute with new knowledge about what obstacles F-3 teachers see in the teaching of second language learners in mathematics and what pedagogical strategies are used in teaching to support second language learners' work with text tasks in mathematics. LÄS MER
2. Läsförståelsestrategier i det flerspråkiga klassrummet : Sex lärares beskrivning av sin undervisning.
M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : The aim of this study is to evaluate teachers’ descriptions of their usage of reading comprehension strategies as well as reading comprehension strategies in a multilingual classroom. In addition, the study examines what challenges the teachers believe they face in their daily work with multilingual students. LÄS MER
3. Lärarens uppfattning och hantering av språkbarriärer hos andraspråkselever i matematikundervisningen: en intervjustudie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Sammanfattning Detta arbete handlar om i vilka lärsituationer lärare upplever språkbarriärer hos andraspråkselever i matematikundervisningen. Studien handlar även om att undersöka vilka strategier lärare använder sig av för att stötta andraspråkselever när språkbarriärer uppstår. LÄS MER
4. Un estudio sobre la enseñanza de la gramática ¿Gramática explícita o gramática implícita?
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)Sammanfattning : The role that grammar should occupy in the teaching of the Spanish language, and of languages in general, has varied throughout history. From taking a central role in the grammar-translation method to positioning grammar on the periphery and implicitly teaching it in the communicative approach. LÄS MER
5. Från Holocaust till Förintelsen : Etableringsprocessen av begreppet Förintelsen i svenskt språkbruk
Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)Sammanfattning : Jag har i min masteruppsats, utifrån ett begreppshistoriskt perspektiv med transnationell tillämpning, analyserat begreppsöverföringen och etableringen från begreppet Holocaust till det svenska ordet förintelsen med dess nya betydelse Förintelsen. Jag har även analyserat när, hur och vilka som befäste begreppet Förintelsen i svenskt språkbruk. LÄS MER