Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Hur doft kan fungera som medium i utställningars sammanhang - En analys ur ett tvärvetenskapligt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Kerstin Strömberg; [2022-05-31]
    Nyckelord :Doft; Transmedialt berättande; Multisensoriskt; Narrativ; Konvergenskultur; Tvärvetenskap;

    Sammanfattning : Fragrance as art, or as part of a work of art has in many cases been ignored by art theorists, despite the fact that a fragrance can contribute with an emotional atmosphere and meaning. Fragrance creations can be like stories, but this can easily be dismissed, due to the fact that fragrance is known to be somewhat invisible. LÄS MER

  2. 2. I Häxkarlens värld : en studie om hur textuniversum och transmediala förlängningar kan användas i litteraturundervisning.

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för kommunikation, litteratur och svenska

    Författare :David Lindau; [2022]
    Nyckelord :Textuniversum; transmedialt berättande; världssammanhang; narrativ kompetens; The Witcher;

    Sammanfattning : Samhällets digitalisering och ungdomars förändrade medievanor är något svenskämnets konventionella litteraturundervisning sällan tar hänsyn till. Ett sätt att införliva elevers medievanor och deras inneboende förståelse för fiktioners strukturer är att i svenskämnets litteraturundervisning använda sig av textuniversum. LÄS MER

  3. 3. Elevers läslust i en multimodal litteraturundervisning : En intervjustudie om multimodala medier upplevs kunna påverka elevernas läslust

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Agnes Spånberger; [2022]
    Nyckelord :reading pleasure; motivation; multimodal media; transmedia storytelling; Swedish language; läslust; motivation; multimodala medier; transmedialt berättande; svenskämnet;

    Sammanfattning : Research shows that young people of today read less and less fiction based on a negative attitude towards reading. At the same time, multimodal media is an increasingly growing part of what the school is expected to focus on. LÄS MER

  4. 4. Transmedialt berättande som marknadsföringsverktyg : En studie om hur Generation Z ställer sig till marknadsföring i flera mediekanaler i olika format

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)

    Författare :William Lilja; Julia Jönsson; [2021]
    Nyckelord :transmedia storytelling; marketing strategy; generation z; engagement; media technology; transmedialt berättande; marknadsföringsstrategi; generation z; engagemang; medieteknik;

    Sammanfattning : Syfte – Syftet med denna uppsats är att undersöka fenomenet transmedialt berättande som marknadsföringsverktyg och hur Generation Z ställer sig till marknadsföring som kommunicerar information genom flera mediekanaler i olika format. Ur ett historiskt perspektiv används transmedialt berättande inom n jesbranschen och definieras som en interaktiv berättelse som finns på flera plattformar i olika format. LÄS MER

  5. 5. Fridays For Future : En fallstudie av en social rörelses användning av digitala medier för att kommunicera klimatförändringar och transmedialt berättande

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)

    Författare :Nellie Johansson; [2021]
    Nyckelord :Social movement; digital media; transmedia storytelling; transmedia mobilization; climate change communication; Social rörelse; digitala medier; transmedialt berättande; transmedial mobilisering; kommunikation kring klimatförändringar;

    Sammanfattning : Syftet är att bidra med ökad förståelse kring hur Fridays For Future använder digitala medier samt på vilket sätt de använder det transmediala berättandet för att kommunicera klimatförändringar externt. Kvalitativa intervjuer genomfördes med Fridays For Future medlemmar och resulterade i ett material som bearbetades genom en kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER