Sökning: "transmedialt narrativ"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden transmedialt narrativ.

  1. 1. Hur doft kan fungera som medium i utställningars sammanhang - En analys ur ett tvärvetenskapligt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Kerstin Strömberg; [2022-05-31]
    Nyckelord :Doft; Transmedialt berättande; Multisensoriskt; Narrativ; Konvergenskultur; Tvärvetenskap;

    Sammanfattning : Fragrance as art, or as part of a work of art has in many cases been ignored by art theorists, despite the fact that a fragrance can contribute with an emotional atmosphere and meaning. Fragrance creations can be like stories, but this can easily be dismissed, due to the fact that fragrance is known to be somewhat invisible. LÄS MER

  2. 2. I Häxkarlens värld : en studie om hur textuniversum och transmediala förlängningar kan användas i litteraturundervisning.

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för kommunikation, litteratur och svenska

    Författare :David Lindau; [2022]
    Nyckelord :Textuniversum; transmedialt berättande; världssammanhang; narrativ kompetens; The Witcher;

    Sammanfattning : Samhällets digitalisering och ungdomars förändrade medievanor är något svenskämnets konventionella litteraturundervisning sällan tar hänsyn till. Ett sätt att införliva elevers medievanor och deras inneboende förståelse för fiktioners strukturer är att i svenskämnets litteraturundervisning använda sig av textuniversum. LÄS MER

  3. 3. Museers kommunikation, publicering och delaktighet: - En fallstudie av Kulturen i Lunds kommunikationsstrategi

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Adrian Cupric; Lovisa Smedman; [2020]
    Nyckelord :Kultur; museum; kommunikation; transmedialt berättande; publicering; digitalisering; delaktighet; medieteknologi; sociala medier; nya medier; kulturella segment; engagemang; narrativ;

    Sammanfattning : Utvecklingen av digital kommunikation och nya medier har anfört till ett framgångsrikt sätt att kommunicera. Museer har tidigare jobbat med kommunikation riktad från avsändare till mottagare där narrativet mottagaren tagit del av har skett på plats i museet i form av fysiska utställningar. LÄS MER

  4. 4. (Robot)influencern Miquelas visuella yttranden i vår samtida digitala verklighet : – En kvalitativ visuell analys av innehåll från Miquelas (@lilmiquela) Instagramprofil

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Alva Esping; [2020]
    Nyckelord :Robot-influencer; social media; Instagram; transmedial; parasocial relation; capital; semiotics; the uncannyvalley-effect; Barthes; Bourdieu; Abidin; Robot-influencer; sociala medier; Instagram; transmedialitet; parasocial relation; kapital; semiotik; uncannyvalley-effekten; Barthes; Bourdieu; Abidin;

    Sammanfattning : Miquela är en så kallad ”robot-influencer”, vilket bland annat betyder att ”hon” är en virtuell fiktiv karaktär i ett pågående transmedialt narrativ som upprätthålls av företaget Brud. Eftersom Miquela består av datormodifierade bilder och animationer, ser ”hon” uppenbart overklig ut, vilket kan väcka en uncannyvalley effekt hos betraktaren. LÄS MER

  5. 5. Etik, Publik & Agens : En kreativ handling av verkligheten.

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola

    Författare :Filip Jekler; Henrik Hasselberg; [2018]
    Nyckelord :Etik; Publik; Agens; Dokumentärt berättande; Transmedia;

    Sammanfattning : Temat i detta kandidatarbete beröretik, publik och agens. Med detta i åtanke har vi försökt skapa ettnytt sätt att göra en radiodokumentärpå. Vi har använt oss utav transmedialt berättande för en ideal publik. Med hjälp av olika designmetoder har vi försökt skapa ett rum där narrativet ska utspela sig i. LÄS MER