Sökning: "transparens"

Visar resultat 1 - 5 av 894 uppsatser innehållade ordet transparens.

  1. 1. “Skyll inte på mig, det var AI-systemet” - En analys huruvida AI-teknikens komplexa egenskaper försvårar tillämpningen av svensk skadeståndsrättslig reglering när AI orsakar sakskador i utomobligatoriska förhållanden

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Moa Svantesson; [2021-09-17]
    Nyckelord :AI; Skadeståndsrätt; EU-rätt;

    Sammanfattning : Artificiell intelligens (AI) förutspås revolutionera stora delar av samhället. Redan idag diagnostiserar AI-system patienter bättre än läkare och förutspås lösa några av mänsklighetens mest omfattande problem såsom att förhindra klimatförändringar och bota kroniska sjukdomar. LÄS MER

  2. 2. Direktiv 2014/95/EU:s påverkan på rapportering av social hållbarhet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Nora von Feilitzen; Jamie Högberg; [2021-09-13]
    Nyckelord :GRI; CSR; Transparens; EU-direktiv; Direktiv 2014 95 EU;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Direktivets krav på företag att upprätta hållbarhetsredovisningtillkom för att handskas med hållbarhetsrapporteringens brister. Denna studie vill undersökahur direktivet påverkar den sociala hållbarhetsrapporteringen. LÄS MER

  3. 3. EU-direktivets påverkan på CSR-rapporteringen - En kvalitativ studie om hur CSR-rapporteringens utformning och omfattning i den svenska klädbranschen har påverkats av det lagstadgade kravet på hållbarhetsrapportering

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hanna Jauhiainen; Rebecka Klasson; [2021-08-23]
    Nyckelord :CSR; ; CSR-rapportering; Hållbarhetsrapportering; Klädbranschen; Direktiv 2014 95 EU;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Det ökade hållbarhetsfokuset har inneburit att det ställs högre kravpå företagens hållbarhetsarbete och CSR-rapportering genom reglering samt press frånintressenter. Tidigare studier har inte fokuserat på hur klädbranschen har påverkats avlagkravet på hållbarhetsrapportering trots branschens stora hållbarhetseffekter. LÄS MER

  4. 4. SVERIGES MEST HÅLLBARA LIVSMEDELSKEDJA - JA TACK! - En jämförande kritisk retorikanalys av hur Coop och Lidl kommunicerar sitt miljöfokuserade CSR-arbete

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Lisa Eklöf; Elin Eriksson; [2021-07-01]
    Nyckelord :Hållbarhet; CSR; legitimitet; varumärke; Coop; Lidl;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats är att analysera och jämföra livsmedelskedjorna Coop och Lidls retorik kopplat till miljöfokuserad CSR-kommunikation som används på de egna webbplatserna och det sociala mediet Instagram.Teori: Corporate Social Responsibility, varumärkeskommunikation, retorik, legitimitetMetod: Kritisk retorikanalysMaterial: Texter om hållbarhet och miljö på hemsidorna och fyra inlägg från respektiveföretagens nationella Instagramkonto. LÄS MER

  5. 5. Konsumenters uppfattning om hållbara frukter och grönsaker En kvalitativ undersökning om hur konsumenter uppfattar vad som är hållbara frukter och grönsaker

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Caroline Ehrs; Emelie Wikstrand; [2021-06-30]
    Nyckelord :hållbarhet; livsmedel; konsumenters uppfattningar; konsumentbeteende;

    Sammanfattning : Livsmedelsbranschen har ett uppdrag att förse både butiker och människor med hållbara livsmedel,vilket inkluderar frukter och grönsaker. Konsumenter blir mer och mer medvetna om vad som krävsför att det de konsumerar ska vara hållbart och med det kommer också högre krav. LÄS MER