Sökning: "transpråkande"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet transpråkande.

  1. 1. ” Jag har ju lärt mig de här orden han säger ’khalas’ och ’maj’ och ’halib’” : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av arbetet med nyanlända barns språkutveckling.

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Safa Noori; [2022]
    Nyckelord :Nyanlända barn; Interkulturell förskola; förskollärare; Flerspråkighet;

    Sammanfattning : I denna studie undersöker jag hur förskollärare, som arbetar i både privata och kommunala förskolor i en mellanstor stad i Sverige, beskriver och resonerar kring sitt arbetssätt med nyanlända och flerspråkiga barns språkutveckling. Syftet är att bidra med kunskap om språkutvecklande arbetssätt med nyanlända barn i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Transspråkande på lågstadiet : En intervjustudie om lärares erfarenheter av transspråkande i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Blerina Ademi; [2022]
    Nyckelord :translanguaging; multilingualism; language development; knowledge development; identity development; transspråkande; flerspråkighet; språkutveckling; kunskapsutveckling; identitetsutveckling.;

    Sammanfattning : Abstract Studiens syfte är att undersöka lågstadielärares erfarenheter av användningen av transspråkande i svenskämnet. Den teoretiska utgångspunkten i studien är det sociokulturella perspektivet med fokus på scaffolding, proximalautvecklingszonen och de medierande redskapen. LÄS MER

  3. 3. ”När det är grupparbete får man prata med varandra, och de’. När man är ensam så blir det lite svårt om man fastnar nånstans" : En kvalitativ studie om språkutvecklande arbetssätt i ämnet engelska i grundskolans senare del

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sofia Eriksson; Linda-Marie Gabrielsson; [2022]
    Nyckelord :andraspråk; delaktighet; inkludering; språkutvecklande undervisning; språklig sårbarhet; transpråkande;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Jag har ju lärt mig de här orden han säger ’khalas’ och ’maj’ och ’halib : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av arbetet med nyanlända barns språkutveckling.

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Safa Noori; [2022]
    Nyckelord :Interkulturell förskola; Mångkulturella barn; Flerspråkighet; språkutveckling; Nyanlända barn;

    Sammanfattning : I denna studie undersöker jag hur förskollärare, som arbetar i både privata och kommunala förskolor i en mellanstor stad i Sverige, beskriver och resonerar kring sitt arbetssätt med nyanlända och flerspråkiga barns språkutveckling. Syftet är att bidra med kunskap om språkutvecklande arbetssätt med nyanlända barn i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Språkintegrerad SO-undervisning på lågstadiet:strategier, svårigheter och möjligheter : En analys av lärares didaktiska val i en språkintegrerad SO-undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Melinda Nilsson-Ström; Max Ringmyr; [2022]
    Nyckelord :Didaktiska överväganden; SO-undervisning; Språk; Språkintegrerad undervisning; Språksvårigheter; Transspråkande;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka lärares didaktiska överväganden gällande språkintegrerad undervisning i SO-ämnena. Gör lärare detta? Hur görs detta? Detta undersöks genom intervjuer med verksamma F-3 lärare som arbetar på skolor i olika delar av Sverige. LÄS MER