Sökning: "travel motives"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden travel motives.

  1. 1. Gymnasieelevers motivation, kunskapsmässiga och framtida mål i ämnet spanska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Rebecka Biro; [2023]
    Nyckelord :foreign language learning; foreign language study; goal; ideal L2 self; integrative motivation; intrinsic and extrinsic motivation; motivation; Spanish; target; ideal L2 self; inre och yttre motivation; integrativ motivation; moderna språk; motivation; mål; självbilder; spanska; språkinlärning; språkstudier;

    Sammanfattning : Elevers motivation samt kunskapsmässiga och framtida mål i spanska undersöks utifrån enkätsvar från 77 gymnasieelever i steg 3 och 4 samt intervjuer med två elever i steg 5. Arbetets teoretiska ramverk utgörs av tre motivationsteorier: self-determination theory (Deci & Ryan, 1985) med begreppen inre och yttre motivation, the socio-educational model (Gardner, 2001) med begreppet integrativ motivation och L2 Motivational Self System (Dörnyei, 2009) med begreppet ideal L2 self. LÄS MER

  2. 2. De dog i Grekland : Skandinaviska runstenar och grekiska färder

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Arkeologi

    Författare :Julius Backman Jääskeläinen; [2022]
    Nyckelord :Runestones; Byzantine empire; Varangian guard; Greece runestones;

    Sammanfattning : Scandinavia has a rich history of the raising of runestones, monuments in stone of varying sizes for honoring the fallen. Among these there exist a group of runestones that mention a land far away from the cold winds of the north, the land of the Byzantine Empire, stretching from the Balkans to the edge of Anatolia with Greece at its center. LÄS MER

  3. 3. Exploring Reward Alternatives to Money - Non-monetary rewards and employee engagement in the online travel market

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Theodora Saade; Eirini Argyrouli; [2022]
    Nyckelord :Non-monetary rewards; Engagement; Travel Industry; Career Model; Career Motives; Career Awareness; Online travel Market; Employee Engagement; Business and Economics;

    Sammanfattning : Title: Exploring Reward Alternatives to Money - Non-monetary rewards and employee engagement in the online travel market Subject: MGTN59, Degree project - Management Challenges Authors: Eirini Argyrouli and Theodora Saade Advisor: Rikard Larsson Keywords: Non-monetary rewards, Engagement, Travel Industry, Career Model, Career Motives, Career Awareness, Online travel Market, Employee Engagement Purpose: The purpose of this study is to describe and explain employees’ preferences for non-monetary rewards. Based on employees' career concepts and motives and other aspects of their personal life, the study looks into the individual needs for non-monetary rewards as a lever that increases engagement at work. LÄS MER

  4. 4. Resemotivet image & dess betydelse : En enkätstudie om hur resemotiv med fokus på image har en betydande roll

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Andreas Ekängen; Björn Friberg; [2021]
    Nyckelord :Image; cognitive image; affective image; WOM eWOM; Staycation; Travel motives; Image; Kognitiv image; Affektiv image; WOM eWOM; Staycation; Resemotiv;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att utifrån resemotivet image studera på vilka sätt image och dess indelningarutgör faktorer när turisterna väljer destination att besöka. Med ‘dess indelningar’ syftar vi till att undersöka kognitiv och affektiv image har en betydande roll för människor bosatta i Sverige när de väljer att semestra i landet. LÄS MER

  5. 5. Vanlife – Frihet på fyra hjul! : En studie om den mobila livsstilen vanlife

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för geografi

    Författare :Hampus Alsenmyr; [2021]
    Nyckelord :Vanlife; Voluntary simplicity; Lifestyle migration; Freedom; Mobility;

    Sammanfattning : This study aims to generate increased understanding for, and to portray, the mobile lifestyle vanlife by examining motives, obstacles and potential consequences of this particular lifestyle.  The study was conducted using qualitative method. LÄS MER