Sökning: "tre aspekter av CSR"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden tre aspekter av CSR.

  1. 1. Vinst och hållbarhet i bolagsstyrningen - Förhållandet mellan bolagsledningens handlingsutrymme att agera hållbart och det aktiebolagsrättsliga vinstsyftet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Louise Edelstam; [2024]
    Nyckelord :vinstsyftet; bolagsstyrning; CSR; hållbart företagande; hållbarhet; Law and Political Science;

    Sammanfattning : De senaste årens intensifierande globalisering och växande klimatkris har lett till en allt hetare diskussion om företagens påverkan på klimatet, vilket har resulterat i att företagen i dagens samhälle förväntas och är skyldiga att ta ett större ansvar för att bedriva långsiktigt hållbara verksamheter utifrån exempelvis CSR eller ESG. Trots detta utgör vinstsyftet i 3 kap. LÄS MER

  2. 2. Att tala är silver men att tiga likaså: En kvalitativ studie om konsumenters resonemang kring CSR-kommunikation inom fast fashion

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Ebba Karlsson; Hanna Källerteg; [2021]
    Nyckelord :CSR; CSR-kommunikation; CSR-samarbeten; digital kommunikation; konsumentansvar; konsumentperspektiv; fast fashion; fast fashion-varumärke; CSR communication; CSR collaboration; digital communication; consumer responsibility; consumer perspective; fast fashion brand; Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this paper is to examine how current and potential consumers of H&M, a fast fashion brand, interpret digital communication regarding their CSR collaboration with the organization WWF. Two brands whose operations contradict. LÄS MER

  3. 3. Vad säger egentligen en hållbarhetsredovisning om hur ett företag arbetar med hållbarhet? : En kvalitativ studie om hållbarhetsarbetet hos mindre företag inom livsmedelsbranschen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Emilia Karlsson; Jennifer Andersson Laurell; [2021]
    Nyckelord :Sustainability work; sustainability reporting; global reporting initative GRI ; corporate social responsibility CSR ; legitimacy; stakeholders; Hållbarhetsarbete; hållbarhetsredovisning; global reporting initiative GRI ; corporate social responsibility CSR ; legitimitet; intressenter;

    Sammanfattning : Bakgrund Allmänhetens intresse för hållbarhet har ökat drastiskt de senaste åren vilket även har medfört ett större fokus än tidigare på livsmedelsproducenter och dess påverkan på hållbar utveckling. Företagen har ett stort ansvar gällande deras påverkan på jordens resurser där de genom sin verksamhet förväntas bidra till en hållbar utveckling utifrån de tre aspekterna: social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet. LÄS MER

  4. 4. Corporate social responsibility (CSR) : Hur några av Sveriges mest hållbara företag jobbar med CSR

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Alek Melake Tsegai; Mohamud Hussein; [2021]
    Nyckelord :Corporate social responsibility CSR ; Sustainability; social responsibility; Corporate social responsibility CSR ; Hållbarhet; Samhällsansvar;

    Sammanfattning : Responsible entrepreneurship is something that is making an impact in society and is taking amore important place among companies, and a concept associated with this is corporate social responsibility. It is a collective name for the responsibility companies are expected to take from society, including taking into account working conditions for employees and environmental impact. LÄS MER

  5. 5. Generation Z:s uppfattning om företags attraktivitet utifrån tre aspekter

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Kajsa N. Lysén; Isabelle Vildbaek; [2020]
    Nyckelord :Företags attraktivitet; Generation Z; extern Employer Branding; tre aspekter av CSR;

    Sammanfattning : Den rådande klimatdebatten har resulterat i att människor ställer högre krav på företag i att inte enbart vara vinstdrivande utan även fokusera på vad företag kan göra för att bidra till ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet. Samtidigt som det ställs högre krav på företagen i att agera hållbart, existerar även en utmaning för företag i Sverige att attrahera framtida arbetskraft, som nu utgörs av Generation Z. LÄS MER