Sökning: "tredjepersonseffekten"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet tredjepersonseffekten.

  1. 1. Nej, det påverkar inte mig

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Len Hachichou; Julia Markkanen; [2023]
    Nyckelord :Third-person effect; self-perceived knowledge; gamification; motivation; self-determination theory; Tredjepersonseffekten; självupplevd kunskap; gamification; motivation; självbestämmandeteorin;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka relationen mellan självupplevd kunskap av gamification och tredjepersonseffekten (TPE) (En effekt som innefattar att jaget “första person” tror att propaganda eller kommunikation påverkar andra “tredje person” mer än sig själv) samt hur denna påverkar motivationsnivån som gamification försöker höja. Studien omfattade sex deltagare. LÄS MER

  2. 2. S.W.A.- Swedes With Attitudes : En receptionsanalys av uttryckta attityder gentemot svensk gangsterrapp.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd; Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Rami Raghid; Vilmer Franzino; [2020]
    Nyckelord :Moralpanik; Encoding Decoding; tredjepersonseffekten; svensk gangsterrapp; svenska massmedier; diskussionsforum; receptionsanalys; netnografi;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Studien syftar till att bidra med en fördjupad förståelse samt en ökad kunskap om attityderna gentemot svensk gangsterrapp. Utifrån syftet och vad uppsatsen vill uppnå författades fyra forskarfrågor: ”Vilka attityder till svensk gangsterrapp uttrycks i svenska massmedier?”, ”Hur kan attityderna gentemot gangsterrapp i svenska massmedier förstås utifrån moralpanik och tredjepersonseffekten?”, ”Vilka attityder till svensk gangsterrapp uttrycks i diskussionsforum?”, ”Hur kan attityderna förstås utifrån teorin om encoding/decoding samt tredjepersonseffekten?”. LÄS MER

  3. 3. VETTIGA, MANIPULERANDE OCH YTLIGA YOUTUBERS - En kvalitativ studie om hur unga upplever att deras attityder och värderingar påverkas av influencers på Youtube

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Molly Bergvall; Linnea Hjärn; Olivia Pernefors; [2018-09-12]
    Nyckelord :Youtube; youtubers; influencers; unga; påverkan; identitet; attityder; värderingar.;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att få en fördjupad förståelse för hur unga uppfattar influencers på Youtube. Teori: Det teoretiska ramverket innehåller teorier och tidigare forskning om opinionsbildning, parasociala interaktioner/relationer, socialisation, identitet och identifikation samt tredjepersonseffekten. LÄS MER

  4. 4. När främlingsfientlighet blev fredagsmys : En argumentationsanalys av åsiktstexter rörande Jimmie Åkessons framträdande i Skavlan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Gabriella Colbing; Patrik Gustavsson; [2015]
    Nyckelord :Tredjepersonseffekten; dagordningsteori; argumentationsanalys; åsiktstexter; opinionsjournalistik; public service;

    Sammanfattning : After a longer period of abscense due to sickness, the leader of the Swedish Democrats (SD) announced his return to his political mission in a the popular talkshow “Skavlan” which airs in the Swedish public television. The news leaked out before the show was aired and caused a mayor debate among journalists in massmedia and among the public about the legitimacy of the interview. LÄS MER

  5. 5. "Facebookar jag så finns jag" : -en studie om vilka effekter den hälsosammatrenden får genom sociala medier

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Johansson Anveros Sandra; Johansson Lina; [2014]
    Nyckelord :Healthism; Social Media; Shaping of the identity; Consumption; The third-person effect; Hälsosamhet; Sociala Medier; Identitetsskapande; Konsumtion; Tredjepersonseffekten;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att ur ett sociologiskt perspektiv belysa vilken påverkan sociala medier har på en grupp aktiva individer och hur de tror att andra påverkas i förhållande till hälsosamma inlägg. Vi ser även på effekterna som uppkommer när individen möts av den hälsosamma livsstilen på sociala medier. LÄS MER