Sökning: "tredjespråk"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet tredjespråk.
1. Språkliga resurser och kompetenser i undervisningen i skolämnet Moderna språk i årskurs 9
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : I detta examensarbete har vi genomfört en analys av språkliga resurser som används i undervisningen i skolämnet Moderna språk i årskurs 9. Vi har också analyserat vilka språkliga kompetenser som tränas under denna undervisning. LÄS MER
2. Hinder och möjligheter i arbetet med särskilt begåvade elever i utsatta områden : En intervjustudie med speciallärare och specialpedagoger
Master-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Den här studien handlar om särskilt begåvade elever i utsatta områden. Syftet var att undersöka speciallärare och specialpedagogers uppfattningar om vilka faktorer som på organisations-, grupp- och individnivå är hinder och möjligheter i arbetet med särskilt begåvade elever. LÄS MER
3. Software tools and vocabulary development : A study about software tools and the ways teachers perceive they can be used to facilitate vocabulary development in an EFL classroom
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : As the world and society evolve into a more digitized era, school systems have to follow. Sweden the national board of education has started to include digital tools into the curriculum and to place demands on the digital competence of Swedish teachers. LÄS MER
4. Möjligheter och begränsningar för tredjespråksskrivande : en analys av vuxna elevers upplevelser
L3-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : I föreliggande uppsats undersöks skrivande på engelska som tredjespråk (L3). Elevgruppen som undersöks har svenska som andraspråk (L2) och läste engelska på Komvux under kalenderåret 2020. LÄS MER
5. Att undervisa nyanlända i ämnet engelska : En studie om vilka utmaningar som väntar den lärare som ska undervisa nyanlända elever i engelska
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL); Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka vilka ämnesmässiga och pedagogiska utmaningar som väntar den lärare som ska undervisa nyanlända elever i engelskämnet. Studiens bakgrund presenterar viktiga begrepp inom området för studien, som exempelvis definitionen av nyanlända, innebörden av tvåspråkighet och flerspråkighet samt kodväxling och transspråkande. LÄS MER