Sökning: "trendanalys metod"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden trendanalys metod.

  1. 1. "Nobody´s equal ´til everybody´s equal" - En kvantitativ innehålls- och trendanalys av IKEA Sveriges kundkataloger mellan 1999 och 2019, utifrån ett inkluderingsperspektiv.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Alexander Teame; William Turner; [2019-02-07]
    Nyckelord :Reklam; Identitetsgrupper; IKEA Sverige; Mångfald; Inkluderande kommunikation; Bildkommunikation; Normkritik;

    Sammanfattning : Syfte: Att undersöka frekvensen av representation av identitetsgrupper i IKEAs kundkataloger utifrån ett inkluderande perspektiv. Teori: Representation, Strategisk kommunikation, Bildanalys, Normkritik Metod: Kvantitativ innehållsanalys Material: IKEAs kundkataloger från år 1999, 2004, 2009, 2014 och 2019 Resultat: Resultatet visar att frekvensen av representation av olika identitetsgrupper, utifrån ett inkluderande perspektiv, är något varierande. LÄS MER

  2. 2. Hållbarhetsinformation i årsredovisningar –En jämförelse av statliga och privata företag

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Johan Vilhelmsson; Sofia Cesarini; [2016-06-13]
    Nyckelord :Hållbarhet; integrerad rapportering; hållbarhetsrapportering; Global Reporting Initative; IIRC; the Integrated Reporting Framework; instititutionell teori; legitimitetsteori; intressentteori.;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemdiskussion: Hållbarhetsrapportering har ökat kraftigt de senaste decennierna som ett svar på ökade påtryckningar från olika intressenter i samhället om att företag ska arbeta mer aktivt för en hållbar utveckling. Ett antal ramverk för hållbarhetsrapportering har i samband med detta vuxit fram. LÄS MER

  3. 3. Successful Branding in Covert Virals : Communication Strategy and Communication Channel Synergy

    Kandidat-uppsats, Internationella Handelshögskolan

    Författare :Carl Oscar Jansson; Jens Myhrman; Michael Nordström; [2011]
    Nyckelord :Covert Virals; Branding Strategies; Communication Channels; Advertising; Covert Marketing; Viral Marketing; Communication Strategy; Media Strategy; Generation Y;

    Sammanfattning : Purpose: The purpose of this study is to see what implications the new communication channel of Covert Virals has on acknowledged communication strategies and whether or not these strategies are still viable within Covert Virals.   Background: The term Covert Viral has been given to pieces of advertisement, spread through the medium of electronic word of mouth over social networks, which are designed to look user made. LÄS MER

  4. 4. Modeller för omvärldsanalys i trädgårdsnäringen

    L3-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Carl Tallving; Kristina Rosdahl; [2008]
    Nyckelord :omvärldsanalys; trendanalys; trädgårdsnäringen; holland; marknadsinformation; modeller;

    Sammanfattning : Detta arbete syftar till att genom kvalitativa undersökningar klarlägga hur aktörer inom den svenska och holländska trädgårdsnäringen samlar in, analyserar och använder information om omvärlden för bevakning och strategiska beslut. Rapporten syftar också till att beskriva den svenska trädgårdsnäringens struktur och dess koppling till den holländska marknaden. LÄS MER

  5. 5. Möjligheten att detektera trender inom recipientkontrollen : en studie av Motala Ströms Vattenvårdsförbunds recipientkontrollprogram

    Kandidat-uppsats, Institutionen för tematisk utbildning och forskning

    Författare :Catrin Samuelsson; [2003]
    Nyckelord :Interdisciplinary studies; Recipientkontroll; trendanalys; styrkeanalys; icke-parametrisk metod; Motala Ströms Vattenvårdsförbund; TVÄRVETENSKAP;

    Sammanfattning : Recipientkontrollen har som ett viktigt mål att följa förändringar i vattenkvalitet,d.v.s. att belägga trender. LÄS MER