Sökning: "triangelmodell"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade ordet triangelmodell.

  1. 1. "Hey Siri, will AI replace project managers?" : Navigating the AI era: Impact of Machine Learning on Project Manager's Core Competencies

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Huy Nguyen; Dennis Scheff; [2023]
    Nyckelord :Artificial Intelligence; Machine Learning; Deep Learning; Project Management; Project Manager; Project Manager Competencies; Project Success; Artificiell intelligens; Maskininlärning; Djupinlärning; Projektledning; Projektledare; Projektledarens kompetenser; Projektframgång;

    Sammanfattning : This paper examines how the advance of Artificial Intelligence (AI) technologies may affect the role of project managers. It draws on a narrative literature review and semi-structured interviews conducted with seventeen project managers from various industries in Sweden. LÄS MER

  2. 2. "Ibland behöver de också bara få en bok läst för sig” : En intervjustudie omhögläsning i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Josefine Blomster; Mikaela Tovetjärn; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; didaktiska metoder; bokval; litteracitet; språkutveckling; sakprosa; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur sju lärare i årskurs F-3 uppfattar och arbetar med högläsning i sin svenskundervisning, samt vilka mål och kriterier som ligger till grund för valet av högläsningsbok. Studien tar sin utgångspunkt i följande tre frågeställningar: Vad har lärare för uppfattningar om högläsningens syfte? Vilka mål och kriterier ligger till grund för deras val av litteratur? Vilka strategier och metoder uppfattar lärare som användbara i samband med högläsning? Det teoretiska perspektiv som undersökningen utgår från baseras på Vibeke Hetmars triangelmodell. LÄS MER

  3. 3. "Kommer de att vilja läsa detta?" : - en studie över lärares resonemang kring skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Josefin Fermfelt; Emma Hansson; [2022]
    Nyckelord :Litteraturval; lärares resonemang; läsning; skönlitteratur; svenskämnet; ämnesambitioner; ämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att undersöka hur lärare resonerar kring skönlitteratur och skönlitterär läsning, samt att utifrån resonemangen synliggöra deras ämnesambitioner. Studien genomfördes via kvalitativa intervjuer med fyra verksamma svensklärare på gymnasiet. LÄS MER

  4. 4. Högläsning - det handlar inte bara om att läsa. : En kvantitativ studie om lärares kringaktiviteter och användning av högläsning i undervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Kristin Forsström; Rebecca Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Bildstöd; Boksamtal; Högläsning; Lyssnandet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad, hur och varför lärarna använder sig av högläsning i sin undervisning, samt vilka kringaktiviteter som kan uppstå och varför. Lärarnas olika uppfattningar om högläsningsböckerna och de olika delarnas betydelse blir även en central faktor i undersökningen. LÄS MER

  5. 5. Konsten att välja högläsningsbok : En kvalitativ intervjustudie om åtta stycken 1–3-lärares högläsningsvanor och val av högläsningslitteratur i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lena Klein; Alice Lindbom; [2019]
    Nyckelord :bokval; högläsning; högläsningslitteratur; kanon; läslust; språkutveckling; svenskämnet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om och hur åtta lärare med olika yrkeserfarenhet inom årskurserna ett till tre arbetar med högläsning i sin svenskundervisning med fokus på vilka faktorer som påverkar valet av högläsningslitteratur. Det teoretiska perspektivet vi har utgått ifrån när vi analyserade vår data baseras på Hetmars triangelmodell (eleven, läraren och litteraturen) och de ämnesdidaktiska grundfrågorna vad, hur och varför. LÄS MER