Sökning: "trivsel i skolan"
Visar resultat 1 - 5 av 111 uppsatser innehållade orden trivsel i skolan.
1. Organisatoriskt och socialt arbetsmiljöarbete i skolan : En kvalitativ studie om det praktiska genomförandet och rektorers uppfattning om värdet av det för lärare och elever
Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbetshälsovetenskap och psykologiSammanfattning : Den psykiska ohälsan i skolan är hög både bland lärare och elever. I arbetsmiljöarbete kan fokus antingen vara på att främja hälsa eller förebygga ohälsa. De organisatoriska och sociala arbetsmiljömålen syftar till att arbeta för hälsa. LÄS MER
2. Skolvägen ur barns perspektiv : en studie över barns rörelse genom sin närmiljö
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)Sammanfattning : Att barn har tillgång till en trygg och säker skolväg är grundläggande för barns rörelsefrihet. En bra skolväg har potentialen att öka barns fysiska aktivitet och självständiga rörelse. LÄS MER
3. Från design till framgång : Arbetsutformningens inverkan på arbetstillfredsställelse, motivation och prestation hos arbetslag i skogsindustrin
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : För att bibehålla en konkurrenskraftig position på marknaden inom skogsindustrin behövs mer kunskap om vilka faktorer som påverkar ett arbetslags prestation. Problematiken hos Stora Enso Skog är att det finns en markant skillnad i prestationsförmåga mellan arbetslag. LÄS MER
4. Elevers upplevelse av relationen till lärare i skolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Relationers betydelse har de senaste åren fått ett större utrymme i diskussionen om skolan. Genom att lyfta elevers tankar och upplevelser hoppas vi kunna bidra med ökad kunskap om vad relationell pedagogik handlar om. Elevperspektivet lyfts sällan i forskningen vilket vi ser som viktigt att ändra på. LÄS MER
5. #SKOLTRYGGHET : En etnologisk studie av föräldrar och vårdnadshavares upplevelser och känslor av trygghet för sina barn i skolan
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för historia och samtidsstudierSammanfattning : Syftet med denna etnologiska studie är att få en förståelse för hur föräldrar och vårdnadshavare upplever trygghet för sina barn i skolan. Genom intervjuer och enkätsvar undersöker studien hur föräldrars och vårdnadshavares känslor av bland annat oro, lugn och förtroende påverkar deras syn på skolan. LÄS MER