Sökning: "tro skolan"
Visar resultat 6 - 10 av 145 uppsatser innehållade orden tro skolan.
6. Sustainable investment strategies and the impact of the EU taxonomy : A study on Swedish institutional investors
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : This thesis investigates the current sustainable investment strategy of Swedish institutional investors that are not covered by the EU Taxonomy and how the Taxonomy will affect their work with sustainable investments. As a basis, 7 semi-structured interviews have been conducted. LÄS MER
7. Islamofobi i den svenska skolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : I denna kunskapsöversikt har vi granskat forskning om hur islamofobin framställs i den svenska skolan samt undersökt vilka didaktiska verktyg det finns för att jobba med islamofobin i skolan. Vi har valt att avgränsa vårt arbete utifrån följande frågor: Hur framställs islamofobi i svenska skolan av lärare och elever? Och, vad säger forskning om olika metoder att jobba med islamofobin i skolan? I vilka aspekter kan vi se islamofobi på skolan? Och hur ska lärare som har en ledande roll i klassrummet bemöta islamofobi samt jobba med det? Syftet med arbetet är att få kunskap om hur vi som blivande lärare kan ta del av de didaktiska verktygen som finns. LÄS MER
8. "Det är en soppa!" En kvalitativ studie om hur gymnasielärare omsätter kunskapskraven i praktiken.
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Skolan är en integrerad del av samhällets politiska styrning. Det huvudsakliga styrningsredskapet för skolan är läroplanen. I läroplanen ryms kunskapskraven som ska ligga till grund för hur en elevs kunskaper bedöms vid genomförd kurs. Hur kunskapskravens innehåll ska tolkas råder det delade meningar om. LÄS MER
9. HUR OMOTIVERADE ELEVER BLIR MOTIVERADE : En kvalitativ intervjustudie om vilka faktorer tidigare omotiverade gymnasieelever upplevt haft störst betydelse för motivationen att börja prioritera skolan.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)Sammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudie sökte svar på frågan om hur tidigare kraftigt omotiverade elever som exponerats för allehanda insatser i syfte att stimulera studiemotivationen beskriver betydelsen av de olika påverkansfaktorer som ledde fram till att eleven i sin motivationsutveckling blev så studieinriktad att måluppfyllelsen räckte, eller såg ut att räcka, till minst en komplett gymnasieexamen. Resultaten gav för handen att endast en av skolans insatser beskrevs som betydelsefull: etablering av en förtroendefull relation med någon personal, oaktat vilken, men endast om den också utmynnade i en studieplan som eleven kunde tro på och som med fördel kontinuerligt följdes upp. LÄS MER
10. De oprioriterade ämnena : En undersökning om ifrågasättandet gentemot estetiska ämnen.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogikSammanfattning : Detta examensarbete undersöker de estetiska ämnenas plats i dagens skola, utifrån uppfattningen att ämnena är ifrågasatta. Arbetet berör frågorna: Hur värderar skolledare bildämnet i relation till andra ämnen? samt Hur upplever skolledare att föräldrar värderar ämnet? Genom att rikta undersökningen till skolledare kan jag synliggöra deras tankar och värderingar kring dessa ämnen och ta reda på om ifrågasättandet finns i skolledningen. LÄS MER