Sökning: "trost 2012"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden trost 2012.
1. ”Skolan ska vara individanpassad…” Fem lärares resonemang kring elever i svårigheter. Termin/år: HT 2012
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : InledningFör tjugo år sedan pratades det knappt om diagnoser, men undersökningar visar att antaletdiagnoser bland barn i behov av särskilt stöd ökar. En faktor kan vara att allt eftersomstorleken på klasserna har ökat och skolans resurser har minskat upplevs det av både föräldraroch lärare att det krävs en diagnos för att få extra resurser (Forselius, 1999). LÄS MER
2. Det osynliga dilemmet - Att se det som inte alltid syns. Elever med funktionsnedsättning och undantagsbestämmelsen. En kvalitativ undersökning med lärare för elever i år 8-9
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitetSammanfattning : Syfte: Syftet med detta arbete var att undersöka hur lärare använder undantagsbestämmelsen när de ska bedöma elever med funktionsnedsättning. I undantagsbestämmelsen står det att om det finns särskilda skäl (funktionsnedsättningar) får läraren vid betygssättningen bortse från enstaka mål i kursplanen som eleven annars skulle ha uppnått i slutet av skolår 9. LÄS MER
3. Upplevelsen av vårdande och delaktighet hos föräldrar vars barn behandlas för anorexia nervosa
Magister-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa som Anorexia nervosa hos ett barn medför en ökad stress i hela familjen. Tidigare forskning visar att föräldrar till barn med anorexia nervosa har en önskan att vara mer delaktig i vård och behandling men det finns brister i kunskapen om hur vården kan stötta föräldrarna och göra så att de känner större delaktighet. LÄS MER
4. Pedagogiska strategier för inkludering av barn inom autismspektrat : en intervjustudie av fyra förskollärares erfarenheter
M1-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskapSammanfattning : Utifrån Lpfö98 (Skolverket, 2010) samt Skollagens paragraf 9 (SFS, 2010:800) om särskilt stöd i förskolan, framträder en oklarhet i tillvägagångssättet i arbetet med barn i behov av särskilt stöd. Då oklarhet om hur arbetet med barn i behov av särskilt stöd går tillväga är framträdande, samt att det är förskollärarna som ser och arbetar med dessa barn dagligen, har denna intervjustudie genomförts i syfte att undersöka vilka pedagogiska strategier för inkludering som finns att tillämpa. LÄS MER