Sökning: "trovärdig journalistik"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden trovärdig journalistik.

  1. 1. Det är logiskt att anpassa sig till logiken : En experimentell studie om hur nutida plattformars logik påverkar trovärdigheten hos SVT.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Johan Munthe-Kaas; Tova Sundberg; [2021]
    Nyckelord :credibility; logic; platform; public service; SVT; trovärdighet; logik; plattform; public service; SVT;

    Sammanfattning : Det spelar ingen roll hur perfekt ett nyhetsmedie är i teorin om det inte konsumeras eller litas på av samhällets medborgare (Strömbäck et al., 2020). Tillit och trovärdighet gentemot medier, såväl kommersiella- som public service-drivna, är en grundförutsättning för ett demokratiskt samhälle. LÄS MER

  2. 2. DET OMVÄNDA PRESIDENTVALET En kvalitativ studie om medieporträtteringen av Hillary Clinton och Donald Trump

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Ivana Milovanovic; Julia Persson; [2017-02-15]
    Nyckelord :Hillary Clinton; Donald Trump; amerikanskt val; politik; genus; könsstereotyper; nyhetsmedier; porträttering; textanalys.;

    Sammanfattning : Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: HT 2016 Handledare: Nicklas Håkansson Kursansvarig: Malin Svenningsson Sidantal: 51 Antal ord: 18 006 Nyckelord: Hillary Clinton, Donald Trump, amerikanskt val, politik, genus, könsstereotyper, nyhetsmedier, porträttering, textanalys. Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka huruvida det finns skillnader och likheter i porträtteringen av Hillary Clinton och Donald Trump i svenska medier inför presidentvalet 2016. LÄS MER

  3. 3. BILDENS UPPENBARA UNDERLIGGANDE BETYDELSE En kvalitativ bildanalys som undersöker hur Socialdemokraterna framställs visuellt i sina Instagrambilder under valrörelsen 2014

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Tansu Metin; [2017-02-14]
    Nyckelord :Kvalitativ; bildanalys; visuell retorik; visuell kommunikation; etos; logos; patos; semiotik; denotation; konnotation; politik; politisk kommunikation; Instagram; Socialdemokraterna; Stefan Löfven;

    Sammanfattning : Uppsats/Examensarbete: 15 hp. Program och/eller kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap. Nivå: Grundnivå. Termin/år: Ht 2016. LÄS MER

  4. 4. Landskrona stad i media - En studie av Landskrona stads profil i Landskrona Posten.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Louise Ostrenius; [2014-08-26]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Titel: Landskrona stad i media - En studie av Landskrona stads profil i Landskrona Posten. Författare: Louise Ostrenius Uppdragsgivare: Landskrona Stad Kurs: Examensarbete i Media och Kommunikationsvetenskap Handledare: Jan Strid Sidantal: 50 sidor (16604 ord), inklusive bilagor. LÄS MER

  5. 5. Digitala avtryck – en del av omvärldsförståelsen En kvantitativ och kvalitativ undersökning av hur företag bevakar sociala medier

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Louise Bergetoft; Linnea Thorén; [2013-09-20]
    Nyckelord :tvåstegshypotesen; medialisering; företag; källkritik; sjustegsmodellen; opinionsbildare; omvärldsanalys; omvärldsbevakning; business intelligence; Sociala medier;

    Sammanfattning : Titel: Digitala avtryck – en del av omvärldsförståelsen Författare: Louise Bergetoft och Linnea Thorén Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet Termin: Vårterminen 2013 Handledare: Marie Grusell Sidantal: 58 inklusive bilagor Antal ord: 16452 Syfte: Att undersöka hur företag förhåller sig till samt bevakar information skapad i sociala medier. LÄS MER