Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Implementering av GRI-standarder och riktlinjer: Fördelar och Utmaningar i Hållbarhetsredovisningen : En kvalitativ studie av svenska statliga företag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Sofia Ivarsson; Sofie Skalberg; [2024]
    Nyckelord :Sustainability reporting; Global Reporting Initiative GRI ; Legitimacy theory; Institutional theory; Stakeholder theory; Swedish state-owned companies; Hållbarhetsredovisning; Global Reporting Initiative GRI ; Legitimitetsteorin; Institutionell teori; Intressentteorin; Svenska statliga bolag;

    Sammanfattning : Titel: Implementering av GRI-standarder och riktlinjer: Fördelar och Utmaningar i Hållbarhetsredovisningen. Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi. Författare: Sofia Ivarsson och Sofie Skalberg. Handledare: Jean Claude Mutiganda. LÄS MER

  2. 2. Hur upprättar större företag hållbarhetsredovisning? : En kvalitativ studie om processen vid upprättande av hållbarhetsredovisning

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi

    Författare :Nikita Söderquist; Elin Kyller; [2022]
    Nyckelord :Hållbarhetsrapport; Hållbarhetsredovisning; Process.;

    Sammanfattning : Title: How do large companies prepare sustainability reports? - A qualitative study of the process of preparing a sustainability report. Authors: Elin Kyller & Nikita Söderquist  Supervisor: Linus Axén Background: Today companies have a greater responsibility in terms of sustainability. LÄS MER

  3. 3. Innovativa företags utformning av hållbarhetsarbete och dess inverkan på legitimiteten : en fallstudie av K2A

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Emelie Ekström; Emma Gozzi; [2022]
    Nyckelord :legitimitet; hållbarhet; intressentteorin; triple bottom line; hållbar utveckling;

    Sammanfattning : Unga innovativa företag står inför en utmaning avseende att skapa och erhålla trovärdighet och legitimitet för sin verksamhet. Detta då de ännu inte byggt upp ett förtroende hos sina intressenter. Därmed behöver dessa företag hitta sätt för att uppnå legitimitet. LÄS MER

  4. 4. Bankers "impression management" i hållbarhetsredovisningen. Hur etos, patos och logos används för att förmedla en hållbar företagsbild

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Elisabet Hansson; [2022]
    Nyckelord :Sustainability reporting; banking sector; impression management; rhetorical analysis; fintech; Hållbarhetsredovisning; banksektorn; impression management; retorisk analys; fintech;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur traditionella banker och fintech-banker använder retorik som ett inslag av ’impression management’ i sin hållbarhetsredovisning – för att presentera en hållbar företagsbild. Vidare ska studien undersöka skillnader mellan bankerna. LÄS MER

  5. 5. Hållbarhetsredovisning som indikation på företags hållbarhetsarbete och utveckling. : En granskning av miljöaspekter i hållbarhetsrapporter och deras utveckling över tid.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekoteknik- och hållbart byggande

    Författare :Lina von der Wellen; [2021]
    Nyckelord :Sustainable development; sustainability reporting; waste; circular flows; greenhouse gas emissions; energy consumption; CSR; Hållbar utveckling; hållbarhetsredovisning; avfall; cirkulära flöden; växthusgasutsläpp; energiförbrukning; CSR;

    Sammanfattning : I takt med att mänskliga aktiviteter har en allt större negativ påverkan på miljön, ökar behovet av ett mer omfattande hållbarhetsarbete i samhället. Här har företagen som en viktig aktör en stor roll att spela och att upprätta och redovisa en hållbarhetsrapport är ett sätt att bevisa för samhället hur de bidrar till en hållbar utveckling. LÄS MER