Sökning: "trovärdighet tidningar"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden trovärdighet tidningar.

  1. 1. Är det dags att slopa ungdomsrabatten? : En straff- och påföljdsrättslig analys på området unga lagöverträdare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Filip Lakander; [2024]
    Nyckelord :Unga lagöverträdare; ungdomsrabatt; ungdomsreduktion; påföljdssystemet för unga lagöverträdare;

    Sammanfattning : Särbehandlingen av unga lagöverträdare har sedan lång tid varit en djupt förankrad del av det svenska straff- och påföljdssystemet. Grunden för denna särbehandling torde föranledas av ett flertal olika bakomliggande motiv, däribland bestraffningsideologiska hänseenden och forskning avseende unga individers psykologiska och neurologiska utveckling. LÄS MER

  2. 2. BROTTSOFFERGESTALTNING DÅ & NU

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Agnes Pethrus; Linnéa Stenberg; [2022]
    Nyckelord :brottsoffer; ideala offer; gestaltningsteorin; nyhetsmedia; tidningsartiklar; Social Sciences;

    Sammanfattning : Att människor påverkas av de gestaltningar som media förmedlar är allmänt känt. Detta påverkar bland annat brottsoffer. Ur ett historiskt perspektiv har brottsoffrets roll i samhället förändrats från att knappt existera till att lyftas fram och synliggöras. LÄS MER

  3. 3. Bildligt talat – En studie om hur tidningar kan använda strategier inom videojournalistik för att tillfredsställa användarnas behov

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Lovisa Björkman; Mathea Jakobsson; [2020]
    Nyckelord :Tidningar; Digitalisering; Videojournalistik; Tillfredsställelse; Användarbehov; Strategi; Användarteorin; Kommunikationsprocessen; MAIN-modellen; COMMAP-modellen;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att skapa en djupare förståelse för vilka strategier inom videojournalistik som dagstidningar kan använda för att tillfredsställa användarnas behov och förväntningar. Studien genomfördes genom att använda aktuell forskning, kvalitativ datainsamling och innehållsanalys. LÄS MER

  4. 4. Konsumenters syn på trovärdighet och användbarhet av reklam på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Johanna Fesahaye; Emma Holmlund; [2017]
    Nyckelord :​Advertising on social media; Credibility; Usability; User Generated Content; Electronic-Word-of-Mouth; Influencer; Reklam på sociala medier; trovärdighet; användbarhet; User Generated Content; Electronic-Word-of-Mouth; Influencer;

    Sammanfattning : Social media is a phenomenon that has expanded fast during the recent years and has become a part of people’s everyday lives. Social media has developed to not only deal with updating others about what is happening and uploading pictures. Today social media plays a big part in marketing. LÄS MER

  5. 5. Opinionsmätningar i svenska medier : En kvantitativ studie av fyra svenska tidningars publicering av opinionsmätningar

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Shervin Nasiri; [2017]
    Nyckelord :ESOMAR; Opinion; opinionsmätning; WAPOR.;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker i vilken utsträckning fyra utvalda medier följer riktlinjer för publicering av opinionsmätningar som de internationella branschorganisationerna World Association for Public Opinion Research (WAPOR) och The European Society for Opinion and Marketing Research (ESOMAR) gemensamt tagit fram. Riktlinjerna som undersöks i studien handlar om opinionsmätningens metod och den nödvändiga informationen som bör tillgängliggöras i samband med publiceringen av opinionsmätningar. LÄS MER