Sökning: "tryckta böcker"

Visar resultat 11 - 15 av 48 uppsatser innehållade orden tryckta böcker.

  1. 11. TAKKsam högläsning i förskolan : Två enkätstudier om pedagogers teckenstödda högläsning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Ölund; Ulrika Holm; [2021]
    Nyckelord :Förskola; TAKK; högläsning; teckenstöd; digitala böcker;

    Sammanfattning : Att högläsning är viktigt håller de flesta med om, men hur erbjuds detta till de barn som är i behov av teckenstöd? Högläsning har bevisade effekter på barns språkutveckling och allra mest effektiv är den när den är interaktiv, alltså att den vuxna läser med barnet istället för till (Wauters & Dirks, 2017, s. 243). LÄS MER

  2. 12. Lärande för hållbar utveckling : En innehållsanalys av läroböcker i biologiämnet för årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Johanna Bergman; [2020]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; komparativ metod; begreppsramverk.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att bidra med kunskap kring innehållsmässiga likheter och skillnader mellan läroböcker i biologi för årskurs 4-6 med fokus på hållbar utveckling.  Studien är en läromedelsanalys där fem tryckta läroböcker för undervisning i biologiämnet har studerats. LÄS MER

  3. 13. Digitala läroböcker i matematikundervisning - Användning av den digitala läroboken i undervisningen

    M1-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Johanna Salmela; [2020]
    Nyckelord :Digital textbooks; e-books; mathematics; elementary school; Digitala läroböcker; e-böcker; matematik; grundskola;

    Sammanfattning : Traditionellt sett har den tryckta läroboken varit en stor del i matematikundervisningen. I takt med samhällets digitalisering har även digitala läroböcker blivit en del av matematikundervisningen. Syftet med studien är därför att ta reda på huruvida digitala läroböcker främjar eller hindrar elevers lärande. LÄS MER

  4. 14. Läsa eller lyssna – eller både och? : Om arbetet med litteraturen i svenskundervisningen i ett medialt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Johan Karlsson Fridlund; [2020]
    Nyckelord :litteraturdidaktik; läsning; skönlitteratur; e-bok; ljudbok; grundskola.;

    Sammanfattning : I studien undersöks hur intervjuade svensklärare på högstadiet har påverkats av kraven på att digitalisera skolan samt vilka utmaningar och möjligheter det medför i litteraturundervisningen. I studien riktas synen mot att studera litteratur i form av olika textmedier såsom tryckta böcker, e-böcker och ljudböcker. LÄS MER

  5. 15. Att lyssna mellan raderna : Ekvivalens mellan tryckta böcker och ljudböcker gällande subjektiv uppfattning

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Kalle Meurman; Elias Alkvist Cetin; [2020]
    Nyckelord :Audiobook; Book; Fiction; Interpretation; Equivalence;

    Sammanfattning : Ljudböcker är på uppgång men marknaden domineras fortfarande av tryckta böcker, möjligen delvis på grund av fördomar mot ljudböcker. Dessa fördomar bygger på antagandet att tryckta böcker och ljudböcker är icke-ekvivalenta, men antagandet stöds till stor del inte av forskningen. LÄS MER