Sökning: "tryckta-läroböcker"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade ordet tryckta-läroböcker.

  1. 1. Ordklassen pronomen : Analys av läromedel i svenska för årskurserna 7-9

    L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Catarina Wahlgren Sjöstedt; [2024]
    Nyckelord :Pronomen; läromedelsanalys; läromedel; läroböcker; svenska; årskurs 7-9;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks hur ordklassen pronomen beskrivs i läromedel i svenska för årskurserna 7, 8 och 9. Studien har genomförts genom närläsning av fem olika läromedel, varav tre är tryckta läroböcker och två är digitala läromedel. LÄS MER

  2. 2. Lärares erfarenheter av heldigitala läromedel : Arbetsprocesser i den dynamiska klassrumskontexten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Mariell Viklund; [2024]
    Nyckelord :Digital educational materials; collaborative Digital Textbooks; teacher perspective; teacher decision making process; technology integration; Digitala lärresurser; heldigitala läromedel; lärarperspektiv; lärares beslutsprocess; teknikintegrering;

    Sammanfattning : Fully digital educational materials, collaborative Digital Textbooks (cDTB), are common in the Swedish educational materials market. This study examines, from the teachers' point of view, the advantages and challenges of cDTB, and the decision-making process of teachers regarding the selection of educational materials was analysed. LÄS MER

  3. 3. Underskatta inte den tryckta läroboken i en digital tidsålder : En enkätstudie om gymnasieelevers användning av och uppfattning om digitala och tryckta läroböcker i biologi och naturkunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Anton Andersson; Zsofia Benes; [2023]
    Nyckelord :Biology; Digital textbook; High school; Motivation; Printed textbook; Science.; Biologi; Digital lärobok; Gymnasieskolan; Motivation; Naturkunskap; Tryckt lärobok;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka elevers användning av, och uppfattningar om, digitala respektive tryckta läroböcker i biologi och naturkunskap. Ett annat syfte är att undersöka vilket samband några motivationsaspekter har med dessa variabler. LÄS MER

  4. 4. Lärares användande av läromedel i hem- och konsumentkunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Sandra Sjöblom; Robin Steinwender; [2022]
    Nyckelord :Läromedelsanvändning; läromedelsuppfattning; ramfaktorteori; läroböcker; recept; lärarkonstruerat; undervisning;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING  Bakgrund Hem- och konsumentkunskap (HKK) kännetecknas av flera arbetsområden, läromedel används som arbetsredskap och stöd. Definitionen läromedel i denna studie är tryckta läroböcker, digitala alternativ, recept och lärarkonstruerat material. LÄS MER

  5. 5. Textbaserade uppgifter och deras representationsformer.- En läromedelsanalys på två tryckta läroböcker för årskurs nio i grundskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Hanna Persson; [2021]
    Nyckelord :textbooks; word problems; representations; Läroböcker; textbaserade uppgifter; representationsformer;

    Sammanfattning : Research shows that pupils experience difficulties with the word problems in their mathematical textbooks. The forms of representations are made visible through the word problems and are vital elements considering the pupils’ understanding of the basic idea of important concepts. LÄS MER