Sökning: "trygghet för utvecklingsstörning"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden trygghet för utvecklingsstörning.

  1. 1. Inkluderad med IF? : Vårdnadshavares upplevelse av sina barns förskoletid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Cecilia Hage; Yvonne Huth; [2023]
    Nyckelord :Förskola; inkludering; intellektuell funktionsnedsättning; utvecklingsstörning; vårdnadshavarperspektiv;

    Sammanfattning : Sverige uppmärksammas internationellt som ett föregångsland gällande förskola och inkludering då alla barn i Sverige har rätt till likvärdig utbildning i en ordinarie förskola. Förskolan är första steget i det svenska skolsystemet och då människans hjärna är som mest plastisk i förskoleåldern är en kvalitativ förskoleverksamhet av stor vikt för barnets utveckling. LÄS MER

  2. 2. ”Det är därför man går här, vi har ju problem allihop i klassen” : En livsberättelse om två grundsärskoleelevers erfarenheter från sin skoltid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Monia Eriksson; [2019]
    Nyckelord :Relationships; Special School; Developmental Disabilities; Treatment; Experiences; Relationer; Grundsärskola; Utvecklingsstörning; Bemötande; Erfarenheter;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en inblick i två grundsärskoleelevers erfarenheter av hur de har blivit bemötta i skolan. Studien är gjort utifrån forskningsansatsen livsberättelse för att på bästa sätt ge studiens informanters röster mest rättvisa. LÄS MER

  3. 3. Vi lever med bilder : Upplevelser och erfarenheter av hur aktivitetsschema används för barn inom träningsskolan

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Arbetsterapi

    Författare :Joacim Fromholdt; Anders Kamp; [2018]
    Nyckelord :Visuella bilder; barn med funktionsnedsättning; delaktighet; självständighet; kognitiva hjälpmedel;

    Sammanfattning : Att leva med en funktionsnedsättning kan leda till minskad delaktighet och minskad självständighet. Barn med utvecklingsstörning är ofta i behov av att använda aktivitetsschema för att bli självständiga och öka deras delaktighet. LÄS MER

  4. 4. Att bygga broar mellan gymnasiesärskola och arbetsliv : Två skolors strategier för elevers övergångsplaner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Jenny Elfstrand; [2018]
    Nyckelord :Intellectual disability; Transition; School; Working career; Cooperation; Participation; Utvecklingsstörning; Övergång; Skola; Arbetsliv; Samverkan; Deltagande;

    Sammanfattning : Studien är baserad på en kvalitativ metod där jag, på två skolor, intervjuat rektor, studie- och yrkesvägledare och lärare på gymnasiesärskolans nationella program. Materialet analyserades genom teoristyrd kvalitativ analys. LÄS MER

  5. 5. Likvärdig utbildning? : Skolpersonals syn på möjligheter och hinder i skolmiljön för elever med autism i grundskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Ann-Charlotte Allgren; [2017]
    Nyckelord :autism; grundskola; likvärdig utbildning; skollag 2010:800; tydliggörande pedagogik; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att belysa hur grundskolans personal enligt nu gällande skollag (2010:800) uppfattar att de kan erbjuda elever med autism en likvärdig utbildning. Jag har undersökt personalens syn på elevernas behov samt vilka möjligheter och hinder de ser för att erbjuda en adekvat undervisning som eleverna är i behov av. LÄS MER