Sökning: "trygghet i förskolan ur barns perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden trygghet i förskolan ur barns perspektiv.

  1. 1. Relationers melodi : En studie om musikens roll i skapandet och förstärkandet av pedagogiska relationer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Ruxsana Zeynalova; Victoria Persson; [2023]
    Nyckelord :Didaktik; förskola; gemenskap; musik; musikdidaktik; pedagogik; relationell pedagogik; relationer;

    Sammanfattning : Relationer som utspelar sig i förskolan är pedagogiska i sin natur, eftersom barns utveckling och lärande sker i relation till personal och andra barn i förskolan, på en plats som är en utbildningsinstitution med formulerade mål. Och att kommunicera och uttrycka sig genom musik är ett av förskolans uppdrag. LÄS MER

  2. 2. "Social hälsa är inte ett begrepp jag använder, berätta mer?" : En studie om barns välmående och välbefinnande ur förskollärares berättelser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Hanna Lord; Gamze Karatay; [2023]
    Nyckelord :Välbefinnande; välmående; social hälsa; trygga relationer.;

    Sammanfattning : Studien är till för verksamma förskollärare och ska med hjälp av förskollärares egna berättelser bidra till kunskap gällande barns sociala hälsa. Syftet med studien är att klargöra hur förskollärare uppfattar social hälsa och hur de arbetar med det i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Barns trygghet vid övergångar mellan avdelningar inom förskolan : En kvalitativ studie ur förskollärares perspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Eva Gunterberg; Lillemor Thomsen; [2022]
    Nyckelord :övergångar; förskollärare; förskola; trygghet; anknytning; trygg bas; säker hamn;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra hur förskollärare resonerar kring barns trygghet i samband med övergångar mellan avdelningar inom förskolan.  Forskning visar att bemötande som barn får av vuxna på förskolan spelar roll för relationsskapande och trygghet. LÄS MER

  4. 4. "Omsorg för mig är A och O" : En kvalitativ studie om hur förskollärare beskriver innebörden av omsorgsbegreppet och sitt arbete med att tillgodose barns behov av omsorg

    M1-uppsats, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Vesna Graovac; Lina Hanna; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Läroplanen för förskolan (Skolverket, 2018) föreskriver att omsorg, lärande och utveckling ska bilda en helhet i förskolans utbildning.  Forskning visar att det finns utmaningar i att se dessa aspekter som en helhet eftersom begreppen förklaras ibland som integrerade och ibland som åtskilda. LÄS MER

  5. 5. Trygghet och omsorg - hand i hand : En studie om hur förskollärarna i förskolan ser på begreppet trygghet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Josefin Meinert; Alexandra Rosendahl; [2021]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; trygghet; samspel; omsorg;

    Sammanfattning : Barns rätt till tillitsfulla relationer samt trygghet nämns i både Läroplan för förskolan Lpfö18 (2018) samt FNs konvention om barns rättigheter (2016). Detta gör oss intresserade att undersöka vad detta innebär i praktiken i förskolan. LÄS MER