Sökning: "trygghet inlärning"
Visar resultat 21 - 25 av 66 uppsatser innehållade orden trygghet inlärning.
21. Elever med hörselnedsättning : - en kvalitativ studie kring hur elever med hörselnedsättning kan uppleva och påverkas av lärmiljön
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv belysa hur några elever med hörselnedsättning upplever sin situation och hur lärmiljöer kan påverka inlärning. Vårt intresse inriktar sig mot delaktighet, framgångsfaktorer, arbetsro, trygghet, socialisation och ett salutogent förhållningssätt men också vilken roll det fysiska rummet med den tekniska utrustningen utgör. LÄS MER
22. Ett klassrumsklimat för alla : En studie av elevers tankar om klassrumsklimatets betydelse för inlärning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Detta examensarbete syftade till att öka kunskapen om och få ett elevperspektiv på faktorer som kan påverka inlärningen i klassrumsmiljö på ett högstadium. En enkätstudie genomfördes av 37 elever i år 8 och år 9. LÄS MER
23. Musik i hem och förskola - Pedagogers och föräldrars beskrivningar av musikens användningsområden
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Det är tidigare känt genom forskning att musik i många fall har en positiv inverkan på människor. Förutom att musiken kan hjälpa vid olika former av terapi och har en avstressande effekt på människor finns det forskning på musikens betydelse för barns inlärning. LÄS MER
24. Utifrån dagsformen kan eleven behöva olika anpassningar, olika dagar : En kvalitativ studie om hur elever med ADHD–diagnos och lärare upplever inkluderande matematikundervisning.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att fördjupa kunskaperna i hur lärarna resonerar kring hur de inkluderar elever med ADHD, samt vilka fördelar och utmaningar det innebär för verksamheten. Dessutom uppmärksammas elevernas syn och känsla kring inkludering. Arbetet redogör för tidigare forskning samt Skolverkets syn på inkludering. LÄS MER
25. Fogar och skikt : Skolan vid Mälarängen
Kandidat-uppsats, KTH/ArkitekturSammanfattning : Skolan vid Mälarängen Mälarängen gränsar till områden av varierande karaktär. Intill den ligger villabebyggelsen i Mälarhöjden och flerbostadshus i Bredäng. Ett nytt bostadsområde är också planerat att byggas. Det är nära till skog och äng men också till trafikerade vägar. LÄS MER