Sökning: "trygghet inom motivation"

Visar resultat 1 - 5 av 135 uppsatser innehållade orden trygghet inom motivation.

  1. 1. ”Jag gjorde det inte för att jag tyckte det var roligt utan jag gjorde det bara för att jag quote on quote var tvingad” : En intervjustudie kring klassbakgrund och motivation i relation till universitetsstudier

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Jonas Zouari; Stefania Mendoza Ruiz; [2024]
    Nyckelord :Klassbakgrund; motivation; universitetsutbildning;

    Sammanfattning : Denna uppsats utforskar studenters perspektiv gällande deras beslutsprocesser, ambitioner och utbildningsupplevelser i förhållande till deras klassbakgrund och motivation. Studiens syfte är att utöka förståelsen för universitetsstudenters erfarenheter och tankesätt i samband med deras beslut att delta i högre utbildning, samt i valet av specifika studieområden och deras mål med sin akademiska utbildning. LÄS MER

  2. 2. Differentierad undervisning – Ett sätt att tänka kring elevers extra anpassningar i klassrummet : En kvalitativ studie om specialpedagogers, lärares och elevers uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Emelie Jansson; Anja Hartnor; [2024]
    Nyckelord :Differentierad undervisning; Extra anpassningar; Motivation; Relationer; Specialpedagog;

    Sammanfattning : Hartnor, Anja och Jansson, Emelie (2024). Differentierad undervisning: Ett sätt att tänka kring elevers extra anpassningar i klassrummet - En kvalitativ studie om specialpedagogers, lärares och elevers uppfattningar. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90hp. LÄS MER

  3. 3. ADHD hos kvinnor: hälsoupplevelser och strategier vid ohälsa : en icke-systematisk litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Cornelia Strömberg; Emma Buskas; [2024]
    Nyckelord :ADHD; Health experience; Strategies; Women; ADHD; Hälsoupplevelser; Kvinnor; Strategier;

    Sammanfattning : Bakgrund   ADHD är en neuropsykiatrisk funktionsvariation vars karaktäristiska symtom är en kombination av ouppmärksamhet, hyperaktivitet och bristande impulskontroll. ADHD är vanligare bland pojkar under 18 år, men könsfördelningen jämnar ut sig hos patienter över 18 år. LÄS MER

  4. 4. Lära sig nya sätt att leva med långvarig smärta – en kvalitativ studie av ett gruppträningskoncept i primärvården

    Master-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för fysioterapi

    Författare :Nina Persson; [2023]
    Nyckelord :Chronic pain; group training; body-mind intervention; primary care; pain management; mindfulness; ACT; Långvarig smärta; gruppträning; body-mind terapi; primärvård; smärthantering; medveten närvaro; ACT;

    Sammanfattning : Introduktion: Långvarig smärta påverkar uppemot 30% av världens befolkning och tar upp stora resurser inom hälso- och sjukvården. Långvarig smärta påverkar individen på flera nivåer där biopsykosociala interventioner har visat sig vara mest effektiva vid behandling. LÄS MER

  5. 5. Jag tycker verkligen att testbaseratlärande ger effekt… : En studie om testbaserat lärande: Lärares uppfattning och erfarenhet efter implementering av testbaserat lärande (årskurs 2-5) samt effekten av testbaserat lärande i matematik (årskurs 4-5), med ett delvis inflätat lärande som arbetssätt.

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Linda Svenmar; [2023]
    Nyckelord :Retrieval practice; highly effective method; encoding; consolidation; selection; testing effect; interleaved practice; Testbaserat lärande; högeffektiv inlärningsstrategi; inkodning inlärning; konsolidering lagring; framplockning; testeffekten; inflätat lärande;

    Sammanfattning : Resultat från TIMS (Trends in International Mathematics and Science Study, 2019) visar att svenska elever presterar under genomsnittet i matematik både i årskurs fyra och i årskurs åtta. År 2020 sammanfattade Skolinspektionen tre områden som är avgörande för bättre kvalitet i skolan och som sammanfaller väl med bland annat testbaserat lärande. LÄS MER