Sökning: "trygghet omklädningsrum"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden trygghet omklädningsrum.
1. Ökar låsbara duschbås tryggheten för elever? : En kvantitativ enkätstudie om skolans omklädningsrum för elever i åk 9
Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Syfte och hypoteser Syftet med denna studie var att undersöka eventuella skillnader i elevers upplevda trygghet i skolor med låsbara duschbås i jämförelse med skolor utan låsbara duschbås i omklädningsrummet. Studien syftade även till att undersöka ifall låsbara duschbås leder till att elever duschar i högre utsträckning i jämförelse med elever utan låsbara duschbås. LÄS MER
2. Transpersoners inkludering i vardaglig träning : En kvantitativ studie om transpersoners inkludering inom olika träningsverksamheter.
L2-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Sammanfattning I dagens sociala klimat är transpersoner brett omtalade inom elitsport. Men hur ser det ut för de transpersoner i vardagslivet som tränar, fast inte tävlar? Syftet med denna studie är att undersöka om transpersoner upplever inkludering i olika träningsverksamheter, samt tränings utrymmen i allmänhet på vardaglig nivå. LÄS MER
3. Trygga rum för ombyten : En studie om hur omklädningsrum kan gestaltas för att öka upplevelsen av trygghet bland skolungdomar
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknikSammanfattning : Det här är ett examensarbete inom informationsdesign med inriktning rumslig gestaltning. Studien har berört högstadieelevers upplevda otrygghet utifrån omklädningsrummets fysiska utformning. LÄS MER
4. Gymnasieelevers upplevelse av trygghet i skolan
Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Trygghet och studiero är viktiga faktorer för elevers möjlighet att få en lyckad skolgång, vilket är en skyddsfaktor för god hälsa och ett fungerande vuxenliv. Skolsköterskan ska i samverkan med övrig skolpersonal arbeta förebyggande och hälsofrämjande och kan därmed medverka till ett positivt skolklimat där elever känner sig trygga och delaktiga. LÄS MER
5. Elevers syn på omklädningsrummet i samband med lektioner i idrott och hälsa : En kvalitativ studie med fokusgruppsintervjuer
M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien har varit att undersöka elevers erfarenheter och upplevelser av omklädningsrummet i samband med lektioner i idrott och hälsa. Frågeställningarna som studien varit avsedd att svara på är: Vad har elever för upplevelser av omklädningsrummet? Vad anser eleverna kan skapa en trygg miljö i samband med ombyte och dusch? På vilket sätt upplever elever att lärare arbetar för en trygg miljö i omklädningsrummet? Metod För att besvara studiens syfte och frågeställningar har en kvalitativ intervjumetod använts. LÄS MER