Sökning: "trygghet stora barngrupper"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden trygghet stora barngrupper.

  1. 1. “Var en del av deras dag, var en del av det som händer här!” : En kvalitativ studie om fritidshemmets kontext och fritidshemslärares arbete mot kränkande behandling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Jessika Berg; [2023]
    Nyckelord :Fritidshemmets kontext; kränkningar; kränkande behandling; trygghet; förebyggande arbete;

    Sammanfattning : Studien handlar om att undersöka fritidshemslärares erfarenheter av förebyggande arbete mot kränkande behandling och huruvida fritidshemmet som plats och sammanhang uppfattas som betydelsefullt. Med hjälp av kvalitativa intervjuer har personal på fritidshem fått ge sin syn på förebyggande arbete mot kränkande behandling och hur fritidshemmet som kontext kan vara bra för elevers trygghet. LÄS MER

  2. 2. ”Det handlar om att skapa trygghet till vårdnadshavarna och barnen” : Hur förskollärare arbetar med anknytning vid inskolning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Lovisa Bergström; Clara Magnusson Engdahl; [2023]
    Nyckelord :Anknytning; inskolning; vårdnadshavare; förskollärare; anknytningsteori;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att bidra med kunskap om hur förskollärare arbetar med att skapa en trygg anknytning vid inskolningen. Att skapa trygga relationer med barnen under inskolningen är en mycket viktig process, för att barnen ska våga utforska och undersöka förskolans miljö. LÄS MER

  3. 3. Fritidshemslärares upplevelser av relationsskapande med elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Hatije Bekiri; Besjana Terziu; [2023]
    Nyckelord :relationsskapande; barngrupper; ramfaktorteorin; relationellt perspektiv;

    Sammanfattning : Utifrån våra erfarenheter har vi lagt märke till att det är många elever inskrivna på fritidshemmet men oftast få verksamma lärare. Elever med särskilda behov har inte alltid någon resurs på fritidshemmet och då får fritidshemslärare ta över rollen och agera resurs för eleverna som behöver extra stöttning för att klara av dagen på fritidshemmet. LÄS MER

  4. 4. "Har de inte trygghet på förskolan, så känns det inte som att vi kommer vidare" : Åtta förskollärares olika uppfattningar om att skapa trygg relationer med barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Karin Grinde; Emelie Westman; [2021]
    Nyckelord :Attachment; preschool; preschool teacher; relationship building; safety; Anknytning; förskola; förskollärare; relationsskapande; trygghet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om förskollärares olika uppfattningar om att skapa trygga relationer med barn i förskolan. Ett fungerande trygghetsarbete i förskolan kan bidra till att barnen utvecklas inom flera områden. LÄS MER

  5. 5. Stressfaktorer i förskolan : En studie om orsaker till och hantering av stressfaktorer som förskollärare kan möta i deras arbetsmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Josefin Nygren; Ellen Isaksson; [2021]
    Nyckelord :preschool; preschool teacher; stressors; work environment; arbetsmiljö; förskola; förskollärare; stressfaktorer;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att bidra med kunskaper om orsaker till och hantering av stressfaktorer som förskollärare kan möta i deras arbetsmiljö. De frågeställningar som arbetet utgår från är: Vilka stressfaktorer beskriver förskollärarna att de upplever i förskolan? Hur hanterar förskollärarna de stressfaktorer som de beskriver? Vi har använt oss av en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer för att nå fram till vårt resultat. LÄS MER