Sökning: "trygghetens betydelse"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden trygghetens betydelse.

  1. 1. ”Det går mycket lättare om de vill komma av sig själva” : En kvalitativ studie om förskollärares förståelse och bemötande av yngre barns motstånd vid övergångar i förskolan

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Lovisa Renquist; Caroline Romhagen; [2021]
    Nyckelord :Bemötande; förskollärare; makt; motstånd; rutiner; yngre barn; övergångar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare förstår och förhåller sig till yngre barns motstånd i övergångar mellan aktiviteter och rutiner som är initierade av förskollärare. Frågeställningarna i studien fokuserar på förskollärares beskrivningar av barns motstånd kring övergångar mellan aktiviteter och hur de beskriver att de bemöter motstånden samt vilken makt som framträder i förskollärarnas beskrivningar. LÄS MER

  2. 2. ”TRYGGHETEN ÄR VÄSENTLIG" : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om betydelsen av trygghet för barns meningsskapande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Annica Johansen; Alexandra Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Trygghet; meningsskapande; förskollärare; anknytning; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att synliggöra hur förskollärare uppfattar betydelsen av trygghet för barns meningsskapande i förskolan. Studien baseras på semistrukturerade intervjuer med åtta förskollärare. LÄS MER

  3. 3. “Grunden är alltid relationen med och anknytningen till barnet” - En studie om trygghetens betydelse för flerspråkiga barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Svensson; Ida-Maria Nilsson; [2020]
    Nyckelord :andraspråksinlärning; anknytning; flerspråkighet; föräldrasamverkan; modersmål; pedagogers språkliga kompetens; trygghet; Likvärdighet;

    Sammanfattning : I den här studien tar vi reda på hur pedagoger bemöter barn och vårdnadshavare som inte talar eller förstår det språk som talas i förskolan, i detta fall det svenska språket. Vi tittar på hur pedagoger arbetar och förhåller sig till dessa barn och familjer för att skapa trygghet, samt hur de stöttar barnen för att de ska få möjlighet att utveckla såväl sitt modersmål som det svenska språket. LÄS MER

  4. 4. ”Jag skulle säga att trygghet är A och O för lärande” : En studie om trygghetens betydelse för barns lärande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Charlotte Agrell; Katarina Bång; [2019]
    Nyckelord :förhållningssätt; förskola; lärande; miljö; trygghet;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att få ökad kunskap om trygghetens betydelse för barns lärande. I studiens frågeställningar efterfrågas hur personal i förskolan ser på trygghet i relation till lärande, och vilka faktorer som kan påverka barns trygghet. Examensarbetet har förankring i den sociokulturella teorin. LÄS MER

  5. 5. Trygghet och anknytning i förskolan : En kvalitativ intervjustudie med fyra förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Jenny Alexander; [2018]
    Nyckelord :Anknytning; trygghet; nära relationer; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Kunskapsområdet för det här examensarbetet är barns trygghet i förskolan. Uppsatsen sätter fokus på anknytningens betydelse för tryggheten och har anknytningsteori som teoretisk utgångspunkt. LÄS MER