Sökning: "tunneldrivning"
Visar resultat 6 - 10 av 18 uppsatser innehållade ordet tunneldrivning.
6. Alternativa metoder för berguttag i urban miljö
Master-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurserSammanfattning : Sveriges storstäder växer och infrastrukturen byggs ut. Infrastrukturen anläggs till stor del under mark speciellt i Sveriges två största städer, Stockholm och Göteborg. Anläggning under markytan måste beakta husbyggnader och närliggande bergrum. LÄS MER
7. A novel way of building high-speed railways with optimised overhead wire lengths
Kandidat-uppsats, KTH/Matematisk statistikSammanfattning : High-speed railways provide fast, comfortable and environmentally friendly transportation for passengers. However, they are fraught with high investment costs that decrease the willingness of governments to construct new lines. LÄS MER
8. Salvdimensionering för vibrationsalstrande undermarksprojekt : Framtagning av beräkningsark och standardrapport
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurserSammanfattning : Sprängningar utförs ofta vid tunneldrivningar och som en följd av detta uppstår markvibrationer. Dessa vibrationer beror av flera faktorer och kan upplevas som störande för omgivningen och ge upphov till skador på närliggande byggnader. LÄS MER
9. Understoppning av bergbultsbricka : En undersökning om möjlig uteslutning av arbetsmomentet
Kandidat-uppsats, KTH/Byggteknik och designSammanfattning : Vid byggnation av tunnlar och bergrum används bergförstärkning för att exempelvis säkra mot nedfallande lösa block och uppsprickning av berg. En vanlig förekommande förstärkning är bergbultar i kombination med sprutbetong. Vid installation av bultar borras hål i bergväggen som sedan fylls med cementbruk. LÄS MER
10. Risker vid tunneldrivning : I E4 förbifart Stockholm och Södermalmstunnel
M1-uppsats, KTH/Byggteknik och designSammanfattning : This master thesis highlights the risks associated with tunneling in land and mountains. In the report you will find questions raised from the authors. The questions were answered by the company Implenia, which built a tunnel in Vinsta that is linked to the main tunnel in the project E4 Förbifart Stockholm. LÄS MER