Sökning: "turism analys"

Visar resultat 6 - 10 av 127 uppsatser innehållade orden turism analys.

  1. 6. Revisorsrotation och revisionskvalitet : Revisorers och revisionskunders perspektiv

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Inga-Lill Persson; Olesia Mandryka; [2023]
    Nyckelord :rotation; kvalitet; kompetens; oberoende; revisor; kund;

    Sammanfattning : Revisorer ska säkerställa att företags finansiella information är rättvisande. Dock har situationer förekommit där revisorers ställning har ifrågasatts. Till följd av detta har rotation både på individ- och byrånivå implementerats i Sverige och är sedan år 2009 regelbaserad. LÄS MER

  2. 7. "Bring the Water Back" : En studie om hur en förstärkt platskänsla kan hedra ett kulturarv i en offentlig miljö.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Yasmina Lucena Wallin; [2023]
    Nyckelord :Information design; spatial design; sense of place; attachment to place; place identity; critical regionalism; route; outdoor environment; cultural heritage; tourism.; Informationsdesign; rumslig gestaltning; platskänsla; platsanknytning; platsidentitet; kritisk regionalism; stråk; utomhusmiljö; kulturarv; turism.;

    Sammanfattning : This study is a degree project in Information Design with a focus on Spatial Design. The aim has been to gain an understanding of the residents' relationship to the city of Fuengirola through methods and theories. LÄS MER

  3. 8. Turist eller modern kolonisatör? : En begreppsutredande analys av begreppen turism, migration och kolonisalism som definition av svenska migranter på Costa del Sol

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Avdelningen för retorik

    Författare :Elsa Ewert; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 9. Vilka marknadsföringsstrategier är lämpliga för evenemang inom maratonlopp för att locka besökare? : En jämförande studie där en litteraturstudie framställs och jämförs med hur Stockholm Marathons aktörer arbetar med marknadsföringsstrategier för att locka besökare

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Turismvetenskap

    Författare :Elvira Jerkovic; Petronella Isaksson; [2023]
    Nyckelord :Stockholm Marathon; marathon; event; marketing strategies; visitors; tourism; sport tourism; Stockholm Marathon; maratonlopp; evenemang; event; marknadsföringsstrategier; besökare; turism; sportturism;

    Sammanfattning : Marknadsföringsstrategier är ett redskap som kan användas i flera syften av flera olika aktörer, bland annat företag, föreningar och andra verksamheter. I denna studie undersöks evenemanget Stockholm Marathon och vilka marknadsföringsstrategier deras aktörer använder i syfte att attrahera besökare till deras event för att därefter kunna sammanställa vilka marknadsföringsstrategier som är lämpliga för evenemang inom maratonlopp. LÄS MER

  5. 10. Hellre ful och trevlig : En analys av Borlänges byggda kulturarv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturvård

    Författare :Agnes Tibbling Lingwall; [2023]
    Nyckelord :Authorized heritage discourse.; Kulturarv; kritiska kulturarvsstudier; bruksstad; industristad; planering; besöksnäring; regional utveckling; Borlänge.;

    Sammanfattning : Examensarbetet undersöker Borlänge kommuns kulturarv och analyserar detta genom authorized heritage discourse. I arbetet studeras kommunala planeringsdokument så som översiktsplan och kulturmiljöplan samt den digitala besöksguiden Visit Dalarna och Borlänges kommuns respons på utnämningen till Sveriges fulaste stad. LÄS MER