Sökning: "turism attityd"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden turism attityd.

  1. 1. Hållbar turismutveckling i Haparanda : En kvalitativ studie av nationell policy, kommunala strategier och lokal praktik

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Alexander Janols; [2024]
    Nyckelord :Hållbar turism; hållbar utveckling; platsutveckling; samarbete; gränsstad;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks hållbar turism utifrån tre olika perspektiv: nationellt policy-perspektiv, kommunala strategier och företagsperspektiv. Syftet med undersökningen är att se vad hållbar turism innebär utifrån dessa nivåer, och vad för likheter och skillnader det finns mellan perspektiven. LÄS MER

  2. 2. Har sociala medier och Influencers betydelse? : En undersökning om resenärernas uppfattning och attityd på marknadsföring av turism genom sociala medier

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Turismvetenskap

    Författare :Freja Avebäck; Katarina Pagan; [2019]
    Nyckelord :Social Media; Influencer Marketing; WOM and eWOM; Digital Marketing; Tourism marketing; Sociala Medier; Influencer marknadsföring; WOM och eWOM; Digital marknadsföring och Turism marknadsföring.;

    Sammanfattning : Swedish travelers’ consumption has increased in relation to better economic conditions and demographic changes. In 2017, domestic leisure travelers’ consumption increased and the reason for such a changed tourism industry which is due to a changed behavior among travelers. LÄS MER

  3. 3. Unga vuxnas uppfattningar och upplevda ansvar om turismens miljöpåverkan

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Turismvetenskap

    Författare :Angelica Nilsson; Malin Öhman Lundin; [2018]
    Nyckelord :Experienced responsibility compared to behaviour; Tourism; Environmental Responsibility; Behaviour; Motivation; upplevt ansvar jämfört med beteende; turism; miljöansvar; beteende; motivation;

    Sammanfattning : Turismindustrin är en bransch som allt mer ökar och bidrar till en mycket positiv utveckling i form av arbetstillfällen, kulturutbyte och många andra positiva aspekter. Men då det även bidrar till negativ inverkan på jordens miljö, som hotas av förstöras av det ökade resandet, måste branschen ta sitt ansvar och gå mot en mer hållbar framtid som också värnar om miljön. LÄS MER

  4. 4. “Prova på semestern innan du köper den” : En kvalitativ studie om konsumenters attityd till marknadsföring av turism med VR-teknik

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Turismvetenskap

    Författare :Esther Alenius; Katarina Brorson; Sara Holmgren; [2018]
    Nyckelord :virtual reality; VR; tourism; marketing; consumer attitudes;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to examine the attitude of potential customers towards marketing of tourism through virtual reality. Since it is considered a risk to purchase a service it was interesting to see if the implementation of VR could lower the uncertainty. LÄS MER

  5. 5. ”Man kan inte direkt sluta flyga och sluta uppleva världen” - En kvalitativ studie kring attityd-beteendegapet inom resekonsumtion

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Sebastian Tilmanis; Erica Bengtsson; [2017]
    Nyckelord :attityd-beteendegap; hållbar turism; resebeteende; förändring av konsumtionsbeteende; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att undersöka och analysera hur attityd-beteendegapet tar sig uttryck inom ungas resekonsumtion samt vilka barriärer som hindrar en överföring av hållbara attityder och hållbart beteende i vardagen. Uppsatsen ger även förslag på förändringar som leder till att dissonansen mellan attityd och beteende i en resekontext minskar. LÄS MER