Sökning: "turism digitalisering"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden turism digitalisering.

  1. 1. Karlstad som evenemangsstad post-covid : En turismvetenskaplig studie om evenemangsaktörer i Karlstad och aktörernas utveckling innan, under och efter Covid-19 pandemin.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Linnea Fosselius; [2023]
    Nyckelord :Crisis management; Innovation; Strategies; Events; Covid-19; Innovation in crisis; Post-Covid; Digitalization; Tourism; Krishantering; Innovation; Strategier; Evenemang; Covid-19; Innovation i kris; Post-Covid; Digitalisering; Turism;

    Sammanfattning : This study is about crisis management for Karlstad Municipality as an event city and how the city'sevent actors have survived before, during, and after the pandemic. To get a deeper understandingof the informants' strategy for survival through and after the crisis, 7 workers in event companieshave been interviewed. LÄS MER

  2. 2. Digitaliseringens påverkan på researrangörer - En kvalitativ studie om hur researrangörerna bidrar till konsumentens värdeskapande nu och i framtiden

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Alice Lans Larsson; Simon Brandt; [2023]
    Nyckelord :Digitalisering; E-turism; värdeskapande; researrangör; tjänstelogik; artificiell intelligens.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur svenska researrangörer som är verksamma i Alperna bidrar till kundens värdeskapande. Studien syftar fortsättningsvis till att undersöka hur researrangörer arbetar, och bör arbeta i framtiden, för att vara ett attraktivt alternativ på marknaden. LÄS MER

  3. 3. Digitalisering och hållbar turism - en studie om smart turism i EU

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälle

    Författare :Linn Hoflund; Sudarat Sornkarn; [2022-09-09]
    Nyckelord :digitalisering; “European Capital of Smart Tourism”; hållbar turism; smart turism; digitalisation; European Capital of Smart Tourism; smart tourism; sustainable tourism;

    Sammanfattning : I dagens allt mer digitala samhälle har turister en stor tillgång till information före, under och efter resan, tack vare smarta apparater och teknologier. Detta har resulterat i ändrade förväntningar och behov. Turistindustrin har därför anammat konceptet smart turism som har växt fram i spåren av digitaliseringen. LÄS MER

  4. 4. Att leda från hemmet: En kvalitativ studie om hur ledarskapet på Siemens påverkades av coronaviruset

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Alexander Hellström; [2021]
    Nyckelord :Leadership; remote working; transformative leadership; digitalization; context change; Ledarskap; distansarbete; transformativt ledarskap; digitalisering; kontextförändring;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap kring om fysisk distans påverkar valet av ledarskapsstil när Siemens ställer om från kontorsbaserad verksamhet till hemarbetsbaserad verksamhet. Följande frågeställningar ligger till grund för att besvara studiens syfte: Har kontextförändring en signifikant påverkan på interaktionen mellan ledare och följare? Finns det aspekter av ledarskapet som blir extra framträdande som följd av kontextförändringen där distansarbete nu är normen? Kan man utifrån Full Range Leadership-modellen eller via ledarskapsstilarna ideologisk och pragmatisk, autentisk, betjänande, etisk, delad/distribuerad samt spirituell finna grund för att kontextförändringen ger upphov till förändring av ledarskapsstil? I uppsatsen antas en kvalitativ undersökningsansats, där fallet Siemens används för datainsamling i syfte att undersöka kontextens (dvs. LÄS MER

  5. 5. Delningsekonomi: En analys på Airbnbs strategier och digitala plattform under Covid-19

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Gabriella Kajrup; Louise Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Covid-19; Digitalization; Platform; Sharing economy; Strategy; Tourism; Covid-19; Digitalisering; Plattform; Delningsekonomi; Strategi; Turism;

    Sammanfattning : Delningsekonomin och specifikt delningsföretag med tjänster inom resor och turism har påverkats starkt av Covid-19. I samband med detta har därför digitaliseringen påskyndats. Studien syftar till att undersöka hur den digitala delningsplattformen Airbnb fått ställa om och utveckla nya strategier. LÄS MER