Sökning: "turism event"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden turism event.

  1. 1. Environmental Leverage through Sport Event Portfolios : A Case Study of Östersund

    Master-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Tami Lanzendorf; [2023]
    Nyckelord :sport events; sport tourism; sustainable destination development; event portfolio; environmental sustainability; event leverage;

    Sammanfattning : This study analyzes how sport event portfolios can be used in a targeted manner to enable environmental event leverage and promote the sustainable development of a destination from an environmental perspective. For this purpose, semi-structured expert interviews as qualitative research methods were conducted to gain in-depth insights from different angles. LÄS MER

  2. 2. Karlstad som evenemangsstad post-covid : En turismvetenskaplig studie om evenemangsaktörer i Karlstad och aktörernas utveckling innan, under och efter Covid-19 pandemin.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Linnea Fosselius; [2023]
    Nyckelord :Crisis management; Innovation; Strategies; Events; Covid-19; Innovation in crisis; Post-Covid; Digitalization; Tourism; Krishantering; Innovation; Strategier; Evenemang; Covid-19; Innovation i kris; Post-Covid; Digitalisering; Turism;

    Sammanfattning : This study is about crisis management for Karlstad Municipality as an event city and how the city'sevent actors have survived before, during, and after the pandemic. To get a deeper understandingof the informants' strategy for survival through and after the crisis, 7 workers in event companieshave been interviewed. LÄS MER

  3. 3. Vilka marknadsföringsstrategier är lämpliga för evenemang inom maratonlopp för att locka besökare? : En jämförande studie där en litteraturstudie framställs och jämförs med hur Stockholm Marathons aktörer arbetar med marknadsföringsstrategier för att locka besökare

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Turismvetenskap

    Författare :Elvira Jerkovic; Petronella Isaksson; [2023]
    Nyckelord :Stockholm Marathon; marathon; event; marketing strategies; visitors; tourism; sport tourism; Stockholm Marathon; maratonlopp; evenemang; event; marknadsföringsstrategier; besökare; turism; sportturism;

    Sammanfattning : Marknadsföringsstrategier är ett redskap som kan användas i flera syften av flera olika aktörer, bland annat företag, föreningar och andra verksamheter. I denna studie undersöks evenemanget Stockholm Marathon och vilka marknadsföringsstrategier deras aktörer använder i syfte att attrahera besökare till deras event för att därefter kunna sammanställa vilka marknadsföringsstrategier som är lämpliga för evenemang inom maratonlopp. LÄS MER

  4. 4. Insiderhandel under coronapandemin. : En eventstudie om verkställande direktörers förvärv.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Felicia Lundin; Jakob Bäckström; [2022]
    Nyckelord :Insider; insider trading; efficient market hypothesis; information asymmetry; excess return; signal theory; event study; Insider; insiderhandel; effektiva marknadshypotesen; informationsasymmetri; överavkastning; signaleringshypotesen; eventstudie;

    Sammanfattning : Bakgrund Coronapandemin har haft en global påverkan på den finansiella marknaden, inte minst på Stockholmsbörsen, som rasade 11,1 procent under en dag. När det råder en osäkerhet på marknaden ökar informationsasymmetrin mellan marknadsaktörer. LÄS MER

  5. 5. E-Sport Turism

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola

    Författare :Mohamed Ali; Alp Satilmis; [2021]
    Nyckelord :Keywords: eSports; sport; sports tourism; gaming; travel motive; attitude; event; marketing;

    Sammanfattning : Tourism is a sector that is constantly expanding and diversifying and plays a very importantrole in society, culture and the global economy. Today, the approach to travel has changed,people are no longer looking for traditional tourism but prefer other tourism activities. Sportstourism is one of the most sought-after offerings in the 21st century. LÄS MER