Sökning: "turism funktionshinder"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden turism funktionshinder.

  1. 1. Tillgänglig turism : Personer med funktionshinder som ny målgrupp

    Kandidat-uppsats, Institutionen för studier av samhällsutveckling och kultur

    Författare :Edita Feric; [2009]
    Nyckelord :Tillgänglighet; Turism; Funktionsnedsättning; nedsatt rörelseförmåga; nedsatt hörselförmåga; nedsatt synförmåga;

    Sammanfattning : Tillgänglighet handlar om rätten att kunna delta. Att kunna utöva sina medborgerliga rättigheter och skyldigheter. Att ha samma möjligheter som alla andra. Tillgänglighet är därmed en fråga om respekt. LÄS MER

  2. 2. Tillgänglighet i Stockholm : ett samhällsansvar och konkurrensmedel för turistiska aktörer

    Kandidat-uppsats, Institutionen för livsvetenskaper

    Författare :Cecilia Karlsson; Micaela Arvidsson; [2009]
    Nyckelord :Accessibility; disability; Stockholm City; tourism and hotels; Tillgänglighet; funktionshinder; Stockholm Stad; turism och hotell;

    Sammanfattning : Tio procent av Sveriges befolkning har någon form av funktionsnedsättning. Var tionde person har alltså särskilda behov i sitt resande och är därmed beroende av att hela destinationens miljö är tillgänglig. LÄS MER

  3. 3. Innefattas servicesektorn av en exkluderande praktik? (O)tillgängligt för människor med funktionshinder

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Jessica Bertilsson; [2006]
    Nyckelord :servicemöte; tillgänglighet; funktionshinder; särskiljande och exkluderande praktik.; Tourism; Turism; Care and help to handicapped; Handikappade; vård och rehabilitering; Social Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen redovisar en studie med utgångspunkt i frågeställningarna: Hur påverkar aktörer i serviceverksamheter inkludering och exkludering av kunder? Vad finns det för materiella och immateriella barriärer som påverkar tillgänglighet för faktiska och presumtiva kunder med funktionshinder? Syftet med undersökningen är att söka svar på vilka attityder och föreställningar som finns i verksamheter som ingår i servicebranschen och på vad sätt särskiljande eller exkluderande praktiker existerar för potentiella besökare med någon form av funktionshinder. Avsikten är även att undersöka huruvida aktörer i verksamheter har inverkan på materiella och immateriella barriärer som bidrar till att minska tillgängligheten. LÄS MER