Sökning: "turism konsumentbeteende"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden turism konsumentbeteende.
1. Svensk mountainbike: En attack mot stela traditioner : En psykografisk kartläggning av nya målgrupper inom mountainbike
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turismSammanfattning : Detta är en studie om svenska mountainbikecyklister och deras rese- och konsumentbeteende. Mountainbiking har sett en markant ökad tillväxt inom Sverige över de senaste åren och detta verifieras av en ökad mängd sålda cyklar. Det har observerats ett intresse av mountainbike hos statliga myndigheter som Tillväxtverket och Konsumentverket. LÄS MER
2. Kan Interrail få en comeback? : En undersökning om ungdomars attityder och intresse till Interrail
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/TurismvetenskapSammanfattning : Turistindustrin rankas som en av världens största, men även snabbast växande näringar. Näringens expansion bidrar i sin tur till stora miljömässiga konsekvenser. Mer miljövänliga, spårbundna transporter är i dagsläget aktuella forskningsfrågor och diskuteras i syfte att bromsa turismens negativa, miljömässiga effekter. LÄS MER
3. Hållbart konsumentbeteende inom turism - En studie om konsumentbeteendet i samband med semesterresor och benägenhettill att inneha ett hållbart konsumentbeteende.
Master-uppsats, Örebro universitet/Handelshögskolan vid Örebro UniversitetSammanfattning : .... LÄS MER
4. "När jag reser kommer miljön i andra hand" Den svenska 80-talistgenerationens uppfattningar om internationellt resande och miljöproblematiken
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälleSammanfattning : Den här uppsatsens huvudsyfte är att undersöka uppfattningar kring internationellt resande och miljöproblematiken. Vidare har uppsatsen två delsyften som är att undersöka uppfattningar och kunskap om hållbarhet och turismens och det internationella resandets effekter på miljön, samt att undersöka hur miljömedvetenhet och miljöansvar skiljer sig åt beroende på kontext, i vardagen och på resa. LÄS MER
5. Hur priser påverkar turismen : En studie om prissättningen av turismprodukter i Stockholm
Kandidat-uppsats, Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknikSammanfattning : Denna rapport syftar till att reda ut vad utländska turister anser om priserna i Stockholm och om höga priser på en destination kan resultera i att turister väljer bort det som resmål. Detta har vi valt att undersöka genom ett kvantitativt förfarande och vi har även valt att utgå från konsumentbeteende för att förstå hur turisters beslutsprocess ser ut i valet av resmål. LÄS MER