Sökning: "turistbroschyrer"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet turistbroschyrer.
1. Dina fantasiparker i norr : En visuell diskursanalys av svenska nationalparkers turistbroschyrer rörande områden av fjällnatur och samebyar
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Tema MiljöförändringSammanfattning : Denna uppsats ämnar till att skapa insikt och kunskap kring turistiska diskurser rörande natur, genom att undersöka vilka bilder och representationer kring natur i de svenska nationalparkerna som framhävs i turistbroschyrer, hur människa-natur-relationer framställs men även vilka implikationer det kan framkalla. Med ett avgränsat fokus på nio nationalparker som uppfyller kriterierna av fjällkaraktär eller inbegriper renskötande samebyar. LÄS MER
2. Representerad eller förbisedd? : Fyra samhällsgruppers representation och framställning i tio turistbroschyrer.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Globala studierSammanfattning : De flesta människor har någon gång hållit en turistbroschyr i sin hand. Antagligen har betydligt färre människor reflekterat över vilka som avbildas i broschyren. Denna innehållsanalys syftar till att, med hjälp av bildsemiotik, urskilja vilka samhällsgrupper som representeras i utvalda kommuners turistbroschyrer och hur de framställs. LÄS MER
3. Tillgänglighetsanpassning av världsarvsmärkta hälsingegårdar : Dilemmat mellan bevarandekrav och krav på tillgänglighet
M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för bygg- energi- och miljöteknikSammanfattning : Sammanfattning Denna studie undersöker möjligheter till tillgänglighetsanpassning av hälsingegårdar. Problematiken ligger i att hälsingegårdarna är kulturhistoriskt värdefulla och därför har strikta bevarandekrav. En hälsingegård är egentligen ett samlingsnamn för en stor mängd byggnader. LÄS MER
4. Turistattraktioner & placemarketing : - En fallstudie av turismen i Örebro län
Kandidat-uppsats, Örebro universitet; Örebro universitet/Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskapSammanfattning : Turismnäringen betraktas idag som världens största näringsgren och World Tourism Organisation förutspår att näringen kommer att fortsätta växa i framtiden. Turismnäringens omsättning är betydelsefull då den bidrar med sysselsättning och arbetstillfällen. LÄS MER
5. Framställning av tre broschyrer åt Kiruna Turism
Kandidat-uppsats, Akademin för innovation, design och teknikSammanfattning : Hur kan information vara utformad, för att inspirera, informera och locka förstagångsresenärer att utforska områden och delta i de aktiviteter som Kiruna Turism erbjuder? Hur kan en ny text disponeras för att öka läsligheten, läsbarheten och läsvärdet jämfört med det befintliga materialet? Hur kan ny text och ny grafisk formgivning struktureras i en trycksak för att tillsammans förenkla kommunikationen till mottagaren? Syftet med arbetet har varit att göra ett förslag på ett intresseväckande informationsmaterial som skiljer sig i utseende från andra turistbroschyrer och samtidigt håller en hög läslighet och högt läsvärde. . LÄS MER