Sökning: "turistprodukt är"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden turistprodukt är.

  1. 1. Tourism coopetition i svenska Lappland : samarbete och konkurrens inom turismmarknadsföring

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Jesper Edlund Frii; Henrik Irebjörk; [2022]
    Nyckelord :tourism coopetition; marketing; place marketing; cooperation; competition; value proposition; tourist product; tourism; tourism coopetition; marknadsföring; platsmarknadsföring; samverkan; konkurrens; värdeerbjudande; turistprodukt; turism;

    Sammanfattning : I denna uppsats har vi studerat hur kommuner i svenska Lappland arbetar med marknadsföring och värdeerbjudanden kopplat till turism. Vi har intervjuat en representant vardera från nio av kommunerna. Samtliga respondenter har ett bärande ansvar över marknadsföring av kommunens turismutbud. LÄS MER

  2. 2. Utveckling av en ny turistprodukt : En fallstudie av utmaningarna kring Dalarö vrakturism

    Kandidat-uppsats, Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

    Författare :Nathalie Beniamin; Therese Hollstensson; [2013]
    Nyckelord :Product development; Shipwrecks; Dalarö; Storytelling; Produktutveckling; Skeppsvrak; Dalarö; Storytelling.;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker utvecklingen av att skapa en ny turistprodukt och utgår från projektet med vrakutfärder för allmänheten inom en framtida marin park på Dalarö. Vrakutfärderna kräver en teknisk utrustning ombord på båten samt en undervattenskamera (ROV) som filmar vraken. LÄS MER

  3. 3. Cross-border : en kulturgeografisk produkt för Scandinavian Islands

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Melissa Andersson; Sarah Abrahamsson; [2012]
    Nyckelord :Cross-border; samarbete; rutt; turism och kultur;

    Sammanfattning : Denna uppsats grundar sig på ett examensarbete via Scandinavian Islands där syftet har varit att studera möjligheterna till att skapa en turistprodukt, utifrån temat vikingar, som kan förstärka och binda besöksnäringen i regionerna mellan länderna Sverige och Finland. Utifrån detta har frågor tagits fram i form av: Är det möjligt att skapa en cross-border produkt, i form av en vikingarutt, som sträcker sig mellan Sveriges och Finlands skärgård? Hur ser samarbetsmöjligheterna ut för en potentiell vikingarutt?, och Är vikingatemat något som skulle fungera året om, eller är det säsongsbetonat? För att besvara dessa frågor har vi utgått från framförallt kvalitativa metoder i form av intervjuer och informationssökning via olika webbsidor kopplade till temat. LÄS MER

  4. 4. Den mörka sidan av turismen, barnsexturism

    Kandidat-uppsats, Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper

    Författare :Linda Gustrin; [2010]
    Nyckelord :Barnsexturism; prostitution;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING   Turismen är den största folkvandringen i modern tid. Under år 2008 reste 922 miljoner turister, denna siffra beräknas stiga till 1,6 miljarder år 2020. I många år har turismindustrin blivit utmanad av media och myndigheter att ge ett snabbt socialt ansvar, till följd av öppna gränser och arbetskraftens migration. LÄS MER

  5. 5. Tysk smak för svensk mat : en beskrivning av tyska turisters efterfrågan på svensk mat och matupplevelser 

    Kandidat-uppsats, Handelshögskolan BBS

    Författare :Hanna Hägg; [2009]
    Nyckelord :tourism; food tourism; swedish food; german tourists; tourism export; experiences; food experiences; tourismus; kulinarische tourismus; schwedisches essen; deutsche touristen; tourismusexport; erlebnisse; esserlebnisse; turism; matturism; svensk mat; tyska turister; turismexport; upplevelser; matupplevelser;

    Sammanfattning : Det internationella resandet till Sverige har sedan 1991 ökat med nästan 100 procent. Nästan 35 procent av all turism är utländsk konsumtion, där Tyskland näst Norge är Sveriges viktigaste utlandsmarknad. Var fjärde utländsk turist är tysk och exportdelen inom turismen i Sverige anses vara mer utvecklingsbar än den inhemska delen. LÄS MER