Sökning: "turtagande"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade ordet turtagande.

  1. 1. Det transspråkande klassrummet : – lärmiljöer, lärtillfällen och interaktioner i årskurs 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Olivia Arvén; Jonna Bergman; Van Der Putten Johanna; [2020]
    Nyckelord :Translanguaging; classroom observation; observation tools; grade 2; Transspråkande; klassrumsobservation; observationsverktyg; årskurs 2;

    Sammanfattning : I denna empiriska studie har användningen av transspråkande undersökts på tre olikaskolor. Transspråkande innebär i korta drag att flerspråkiga elever ges möjlighet attanvända alla sina språk i undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Interaktioner som stöttning av elevers talspråkliga färdigheter : En intervjustudie om lärares och elevers uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Hanna Wikland; [2018]
    Nyckelord :Talspråkliga färdigheter; uppfattningar; interaktioner; stöttning; proximal utvecklingszon;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftar till att undersöka en lärares och dennes elevers uppfattningar om hur interaktioner i klassrummet mellan läraren och eleverna i årskurs tre stöttar utvecklingen av elevernas talspråkliga färdigheter. Studiens material består av en lärarintervju och sex elevintervjuer. LÄS MER

  3. 3. De är bara lite upptagna : Hur, när och varför tycker barnen att vuxna ska involvera sig i leken i förskolan?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Mattias Lasson; [2018]
    Nyckelord :Lek; Förskola; Involvering; Deltagande; Vuxna; Samspel; Lekregler;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur, när och varför barn i förskolan tycker att de vuxna ska involvera sig i leken. Detta undersöks med hjälp av kvalitativa intervjuer av barn. LÄS MER

  4. 4. ”Zombiesar kan bita en här och då lever man kanske fortfarande" - Bråklekar ur barns perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sally Brodin; [2018]
    Nyckelord :barns perspektiv; bråklekar; fiktion; intertextualitetsteori; intertextuella gemensamma förståelsen; kroppslig kunskap; lekpedagogik; leksignaler; samförstånd; sociala lekregler; turtagande; verklighet; ömsesidighet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att skapa en djupare förståelse för barns bråklekar i förskolan, genom att analysera barns egna perspektiv på lekande. Studiens syfte uppnås genom att besvara följande frågeställningar: Vad är bråklekar för barn? Vad kan man utläsa ur barnens egna uppfattningar om bråklekar? Präglas bråklekar av barnkulturen? Jag kommer använda mig av Tannocks (2011) utvecklade definition av begreppet rough-and-tumble play, bråklekar. LÄS MER

  5. 5. ”Hen är ute, det är bra. Eller ja, kanske lite bra?” : En fallstudie om barns agerande gentemot de sociala lekreglerna.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sofie Nyström; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur barn agerar i leken, med fokus på de sociala lekreglerna samförstånd, ömsesidighet och turtagande. Jag vill i denna studie se i vilken grad de sociala lekreglerna synliggörs i en förskolegrupp, samt hur det kan påverka den aktuella leken. LÄS MER