Sökning: "tutors´ perspective"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden tutors´ perspective.

  1. 1. ”Helhetsbilden är viktig” : En kvalitativ studie om tre lärares uppfattningar om tillvaratagandet av språklig mångfald bland flerspråkiga elever i årkurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Amanda Junhammar; [2022]
    Nyckelord :multilingualism; translanguaging; linguistic diversity; modalities; multilingual students; flerspråkighet; transspråkande; språklig mångfald; modaliteter; flerspråkiga elever;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att öka kunskapen om hur lärare uppfattar att de tillvaratar språklig mångfald bland flerspråkiga elever med invandrarbakgrund, genom intervjuer med tre F-3 lärare på olika skolor. Det sociokulturella perspektivet har valts som teoretisk grund för studien. LÄS MER

  2. 2. Nyanlända elevers litteracitet i gymnasiesärskolan : Några lärares beskrivningar av sina villkor för att utveckla nyanlända elevers litteracitet på nationellt program i gymnasiesärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Lovisa Jensen; Eva Nygård; [2020]
    Nyckelord :Intellectual disability; newly arrived students; literacy; mother tongue; Swedish as a second language; mapping; the national program; the special needs upper secondary school; Intellektuell funktionsnedsättning; nyanlända elever; litteracitet; modersmål; svenska som andraspråk; kartläggning; nationellt program; gymnasiesärskolan;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra hur några lärare som undervisar i svenska/svenska som andraspråk beskriver sina villkor i arbetet med att utveckla nyanlända elevers litteracitet på nationellt program i gymnasiesärskolan. Utifrån syftet formulerades två frågeställningar: Vilka verktyg, metoder, material och strategier använder sig lärarna av för att utveckla nyanlända elevers litteracitet i gymnasiesärskolan? och Hur beskriver lärare som undervisar i svenska/svenska som andraspråk i gymnasiesärskolan sina möjligheter att utveckla nyanlända elevers litteracitet? En kvalitativ ansats användes där halvstrukturerade intervjuer genomfördes med tio lärare i gymnasiesärskolan. LÄS MER

  3. 3. Studiehandledning på modersmål : En kvalitativ intervjustudie med lärare och studiehandledare i årskurs 1–6

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Maria Rumar; [2018]
    Nyckelord :Multilingual study guidance; tutor; mother tongue teacher; mother tongue; second language; language-; knowledge- and identity development; multilingual pupils; Studiehandledning på modersmål; studiehandledare; modersmålslärare; modersmål; andraspråk; språk-; kunskaps- och identitetsutveckling; flerspråkiga elever;

    Sammanfattning : Based on the experiences of a number of teachers and tutors, the overall purpose of this study is to contribute to knowledge about multilingual study guidance. The purpose is specified by the following questions: What experiences do teachers and tutors have of the importance of study guidance for the language, knowledge and identity development of multilingual students and what challenges do they face? What descriptions do teachers and tutors give of how multilingual study guidance can be organized and implemented and what challenges do they face?  The method for this study is qualitative semi-structured interviews in seven focus groups consisting of 10 tutors and 19 teachers in grades 1–6. LÄS MER

  4. 4. Accelerating Service Innovation with Global Account Management – A Case Study at a Manufacturing MNC

    Master-uppsats, Lunds universitet/Innovationsteknik

    Författare :Emma Malmström; [2017]
    Nyckelord :Service Innovation; Global Account Management; Customer Needs; Customer-Driven Innovation; Speed to Market; Business and Economics; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Title: Accelerating Service Innovation with Global Account Management – A Case Study at a Manufacturing MNC Author: Emma Malmström – Master of Science in Industrial Engineering and Management, em.malmstrom@gmail. LÄS MER

  5. 5. "Vi tar in hela världen i klassrummet" : En studie om hur lärare beskriver att de arbetar för att ta vara på flerspråkiga elevers språkliga och kulturella erfarenheter i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Språk-, litteratur- och mediedidaktik

    Författare :Matilda Ahlnér; [2017]
    Nyckelord :multilingual; intercultural perspective; identity; teaching; cultural; flerspråkighet; interkulturella perspektiv; identitet; undervisning; kultur;

    Sammanfattning : Enligt Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011, reviderad 2016, ska undervisningen utgå från elevernas bakgrund, tidigare erfarenheter, språk och kunskaper (Skolverket, 2016b). Denna studies syfte är att undersöka hur lärare i årskurs 1-3 arbetar för att ta vara på elevers språkliga och kulturella erfarenheter i ett klassrum där flera språk och kulturer finns representerade. LÄS MER