Sökning: "tvärvetenskapligt geografi"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden tvärvetenskapligt geografi.

  1. 1. Innehållet och lärarstudenterna : Lärarstudenters innehållsval, examinationsformer och bedömningar under sin verksamhetsförlagda utbildning

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Annie Gustavsson; [2020]
    Nyckelord :Verksamhetsförlagd utbildning; lärarutbildning; geografi; lärarstudenter; innehållsval;

    Sammanfattning : Geografiämnet har förändrats kontinuerligt under tiden det varit ett ämne i de svenska skolorna. De ämnen och frågor som varit aktuella i samhället har influerat ämnet och skapat ett tidsenligt innehåll som är tvärvetenskapligt vilket väcker många elevers intresse. LÄS MER

  2. 2. Samhällskunskapens påverkan av globaliseringen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Niklas Melin; [2020]
    Nyckelord :didaktik; globalisering; samhällskunskap; politik; undervisning;

    Sammanfattning : SammanfattningHela vår värld är påverkad av globaliseringen. Vi har kommit närmre varandra och ekonomi, kultur, information, utbildning, m.m. överförs över nationsgränser allt fortare i vår digitali-serade värld. LÄS MER

  3. 3. Miljöproblematisk representation : En analys av geografiska läromedel

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Dennis Österlund; [2019]
    Nyckelord :Geografi; läromedel; textanalys; representation; selektiva traditioner;

    Sammanfattning : Denna analys ämnade att undersöka hur ämnesstoff gällande miljöproblem i geografiska läromedel representeras. Representationen grundades på teorier om selektiva traditioner, utbildningsfilosofier och didaktiska typologier. Analysen har också undersökt hur detta innehåll har förändrats över tid i de utvalda läromedlen. LÄS MER

  4. 4. Geografi - en okänd värld : En kvalitativ studie om lärares syn på geografiundervisningen för årskurserna 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ingrid Anundi; Camilla Petersson; [2018]
    Nyckelord :geografi; geografiundervisning; läroplansteori; kursplan; årskurs 1–3;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att fördjupa kunskapen om hur lärare i årskurs 1–3 ser på ämnet geografi. För att studera detta har vi genomfört intervjuer med sju lärare, vilka är verksamma inom, för studien, aktuella årskurser. LÄS MER

  5. 5. Fältstudier i geografiundervisningen : Lärares erfarenheter kring fältstudier och deras möjlighet att utföra dem

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Ylva Strömbäck; [2017]
    Nyckelord :fältstudier; lärare; geografi; förutsättning; lärande;

    Sammanfattning : Geografiämnet i skolan är ett tvärvetenskapligt ämne som berör såväl naturen som samhället vi lever i. I Skolverkets kursplan för ämnet geografi har metoden fältstudier tillkommit 2011. Genom fältstudier får eleverna den geografiska referensram som ger möjlighet att sätta sig själva i relation till omvärlden. LÄS MER