Sökning: "två- flerspråkighet"

Visar resultat 1 - 5 av 406 uppsatser innehållade orden två- flerspråkighet.

  1. 1. Flerspråkighet i förskolan Ett utvecklingsarbete baserat på språksamlingar utifrån videoobservation

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Senka Dzihan; Hanna Svensson; [2024-02-29]
    Nyckelord :delaktighet; flerspråkighet; kommunikation; lärmiljö; språkstimulans;

    Sammanfattning : Frågeställningar som skulle besvaras var hur pedagogerna kan arbeta för att stötta verbalspråksutvecklingen i samlingen samt hur de kan arbeta för att möjliggöra att flerspråkiga barn blir mer delaktiga och inkluderade under samlingen. För att ge barnen det svenska språkstöd som de har rätt till måste man se till hur pedagogerna i förskolan arbetar och tänka utifrån detta. LÄS MER

  2. 2. En aktionsforskningsstudie om hur bokläsning kan främja språkutveckling i en flerspråkig barngrupp

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Rola Yayo; Raffaella Tommasi; Jeanette Wnuk; [2024-02-29]
    Nyckelord :förskola; flerspråkighet; bokläsning; boksamtal; strategier; aktionsforskning; reflektionssamtal;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att stärka arbetet kring språkutveckling i relation till flerspråkighet genom att använda bokläsning som arbetssätt. Eftersom pedagogerna saknar tydliga rutiner kring bokläsning samt att det är oklart med vilket syfte man läser, valde vi därför detta område som ett utvecklingsområde i våra verksamheter. LÄS MER

  3. 3. Språkutveckling hos flerspråkiga barn : En kvalitativ studie om pedagogers metoder och tillvägagångssätt, och deras roll i arbetet med flerspråkiga barns språkutveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Pernilla Karlsson; [2024]
    Nyckelord :Multilingualism; language development; approach; pedagogues and preschool.; Flerspråkighet; språkutveckling; förhållningssätt; pedagoger och förskola.;

    Sammanfattning : This study is about language development in multilingual children. The purpose of this qualitative study is to highlight how the pedagogues in the preschool describe how they support and challenge the children in their language development. The method used is semi-structured interviews. LÄS MER

  4. 4. Flerspråkighet i förskolan : En intervjustudie om förskollärarens syn på flerspråkighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Linn Andersson; Therese Svensson; [2024]
    Nyckelord :Multicultural preschools; preschool; language; second language; two to six year old; children; Flerspråkighet; förskola; språk; modersmål; två till sex år; barn;

    Sammanfattning : Flerspråkighet blir allt vanligare i svenska förskolor. Tidigare forskning visar att förskollärare känner en osäkerhet inför arbetet med flerspråkighet. Denna kvalitativa studie vill skapa förståelse för förskollärarnas olika uppfattningar om arbetet med flerspråkighet. LÄS MER

  5. 5. ”Vi måste språka med barnen” : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar kring hur de stöttar språkutvecklingen hos flerspråkiga barn genom högläsning i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Elin Green; Nada Alameli; [2024]
    Nyckelord :preschool; multilingualism; reading aloud; language development; preeschool teacher; socio-cultural perspective; scaffolding; mediation; translanguaging; förskola; flerspråkighet; högläsning; språkutveckling; förskollärare; sociokulturellt perspektiv; scaffolding; mediering; transspråkande;

    Sammanfattning : This study aims to deepen the understanding of and contribute knowledge about how preschool teachers work to promote the language development of multilingual children through reading aloud. The following questions are:  What tools do preschool teachers describe that they use when reading aloud to support the language development of multilingual children? How do preschool teachers describe the work in the inclusion of multilingual children in reading aloud in preschool? In this study, a qualitative method has been used to get closer to the preschool teachers' perspectives and thoughts through semi-structured interviews. LÄS MER