Sökning: "tvåspråkiga barn malmö högskola"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden tvåspråkiga barn malmö högskola.

  1. 1. Lärares syn på samarbete i arbetet med tvåspråkiga elever som har läs- och skrivsvårigheter

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marju Masso; [2016]
    Nyckelord :fenomenografi; learning study; läs- och skrivsvårigheter; modersmålslärare; studiehandledare; tvåspråkiga elever; variationsteori;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractProblemområdeDet här arbetet handlar om samarbetet mellan modersmålslärare, studiehandledare, specialpedagoger och andra lärare i arbetet med tvåspråkiga elever som har läs- och skrivsvårigheter. SyfteStudiens syfte har dels varit att ta reda på hur fenomenet samarbete uppfattas av modersmålslärare, studiehandledare, specialpedagoger, andra lärare och rektorer, dels hur samarbetet mellan de nämnda lärarkategorierna upplevs och hur det kan förbättras och utvecklas. LÄS MER

  2. 2. Kodväxling hos tvåspråkiga barn i förskolan

    Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maysam Abbas; [2016]
    Nyckelord :Exkludera; förskolan; inflytande; inkludera; kodväxling; makt; resurs; tvåspråkighet;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att få kunskap om hur tvåspråkiga barn använder sina två språk, arabiska och svenska, i en tvåspråkig förskolemiljö och vilken inställning pedagogerna på förskolan har till språkval och barnens användning av kodväxling.Materialet är kvalitativt och omfattar intervjuer med två förskollärare och sex observationer av sex barn vid samma avdelning. LÄS MER

  3. 3. Inclusion - A study on the Organisation of Preschool Educational Environment

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nilla Lindgren; [2016]
    Nyckelord :Barn med särskilda rättigheter; Lärmiljöer; Organisation; Reggio Emilia; Situerat lärande;

    Sammanfattning : Den här studiens frågeställningar väcktes under ett förändringsarbete på en förskola.Pedagogerna uppmanades att arbeta Reggio Emilia inspirerat och det lades ner mycket energi på att skapa inspirerande och utmanande lärmiljöer. Lärmiljöerna skulle fördelas i förskolans byggnad. LÄS MER

  4. 4. språkutveckling hos arabisktalande barn i Förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :BUSHRA SALEH TAHA; WEJDAN AMIN RASHIED; [2013]
    Nyckelord :Arbetssätt; modersmål; tvåspråkighet och språkutveckling;

    Sammanfattning : SammanfattningVi har haft ett stort intresse av att undersöka hur språkutveckling sker hos tvåspråkiga barn med fokus på arabisktalande barn. Syftet med vår studie är att undersöka vilka faktorer som påverkar språkutveckling hos tvåspråkiga barn samt hur pedagogerna arbetar med tvåspråkiga barn. LÄS MER

  5. 5. Pedagogers arbete med tvåspråkiga barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Bettol Abdul Abbas; Ifrah Elmi; [2013]
    Nyckelord :Tvåspråkighet; barn; förskola; arbetsätt; språkutveckling; miljö; modersmål; lek;

    Sammanfattning : SammanfattningVårt syfte med detta arbete var att ta reda på hur pedagoger resonerar kring sin arbetsätt med barn som har annat modersmål än svenska, samt metoder som har betydelse för barns språkutveckling och lärande. Vi var också intresserade av hur pedagoger ser på miljön, modersmålet och lekens betydelse för tvåspråkiga barns språkutveckling. LÄS MER